تقویت مهارت اسپیکینگ، معرفی سری کتابهای Speakout

تقویت مهارت اسپیکینگ

تقویت مهارت اسپیکینگ انگلیسی

بی شک برای اکثر زبان آموزان، چه آنان که خودآموز پیش می روند و چه آنان که در کلاس های خصوصی یا گروهی زبان انگلیسی شرکت می کنند، تقویت مهارت اسپیکینگ چالشی ترین بخش روند یادگیری است. در اسپیکینگ نه تنها فرصت زیادی برای فکر کردن و جمله سازی ندارید، بلکه برای بسیاری استرس صحبت کردن به یک زبان خارجی در جمع باعث افت شدید fluency آنها می شود.

به همین دلیل است که از بین چهار مهارت اصلی زبان، لیسنینگ، رایتینگ، ریدینگ و اسپیکینگ، مهارت گفتار زمان بیشتری می طلبد تا به سطح مطلوب برسد. اما با استفاده از روش های مناسب و صحیح می توان این مدت زمان را کوتاه تر کرد.

روش های صحیح تقویت مهارت اسپیکینگ کدام اند؟

  • لیسنینگ زیاد. مهم ترین و اولین قدم در راه یادگیری یک زبان خارجی و بهبود مهارت اسپیکینگ در آن، تقویت مهارت شنیداری است. تا شما نتوانید یک زبان را به هنگام شنیدن درک کنید، چطور می توان انتظار داشت که آن را صحبت کنید؟ روش یادگیری زبان مادری نیز طبق همین ترتیب پیش می رود.
  • شرکت در کلاس های زبان و بحث آزاد. شما می توانید به طور خودآموز لغات، گرامر، ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ خود را بهبود بخشید. اما برای مهارت گفتاری ایده آل آن است که با شخص دیگری، ترجیحا کسی که این مسیر را پیشتر طی کرده، از طریق زبان انگلیسی در ارتباط باشید. حتی صحبت کردن به انگلیسی با دیگر زبان آموزان نیز مفید است.
  • ارتباط با انگلیسی زبانان. ارتباط با native speakers، به ویژه به صورت گفتاری، نقش زیادی در بالابردن اعتماد بنفس شما در هنگام صحبت به زبان خارجی دارد.
  • ضبط صدا. پس از خواندن یک مطلب یا دیدن یک فیلم و کلیپ، سعی کنید صدای خود را ضبط کنید در یک خلاصه شواهی از آن فیلم یا مطلب بازگو کنید. سپس چندین بار به صدای ضبط شده ی خود گوش دهید و نکاتی را برای بهبود اسپیکینگ خود یادداشت کنید. برای مثال، اگر بیش از اندازه سکوت می کنید یا زیاد کلام خود را تکرار می کنید. برای دفعات بعدی روی این ایرادات بیشتر تمرکز کنید.
  • Shadowing. این تمرین یکی از بهترین روش ها برای تقویت fluency و تلفظ است. ترجیحا بخشی از یک فیلم یا سریال را انتخاب کنید که برایتان خیلی سخت نباشد. پس از هر جمله ویدیو را متوقف کنید و دقیقا همان جمله را تکرار کنید. این تکرار تنها بازگویی جمله نیست، باید تمامی جزئیات آن را نیز تقلید کنید. برای مثال اگر شخص با عصبانیت آن را جمله را بیان می کند، شما نیز مو به مو آن را تقلید و تکرار کنید.
  • استفاده از کتاب های مخصوص اسپیکینگ. مسلما بهتر است این کتاب ها را بهمراه یک مدرس زبان پیش ببرید. اما اگر این امکان وجود ندارد، می توانید از آنها به طور خودآموز نیز استفاده کنید. یک کتاب اسپیکینگ خوب بخش های لیسنینگ زیادی دارد. روی آن بخش ها تمرکز کنید، سؤالات مطرح شده در بخش های بحث گفتاری را بخوانید و برای خود پاسخ دهید، بهتر است صدای خود را حین پاسخ ضبط کنید و سپس به آن گوش دهید. برای هر موضوع اگر می توانید فیلم، مستند، پادکست و غیره پیدا کنید تا بتوانید بهتر درباره آن موضوع صحبت کنید.

معرفی کتاب اسپیکینگ Speakout

در حال حاضر، یکی از بهترین سری کتاب های تقویت مهارت اسپیکینگ، کتاب های Speakout است که در شش سطح مختلف، از starter تا advanced، ارائه می شود. جدیدترین ویرایش آنها، یعنی ویرایش دوم، نه تنها شامل تعداد زیادی فایل صوتی لیسنینگ می شود، بلکه هر درس شامل بخش ویدئویی نیز است.

موضوعات هر درس نیز جذاب و کاربردی اند. بخش های کوتاه ریدینگ به شما کمک می کند تا در مورد موضوع درس ایده بگیرید و با لغات و گرامر آن آشنا شوید.

سؤالات مختلف زیادی نیز در هر بخش برای بحث درباره موضوع تعبیه شده است.

در مجموع، اگر با یک مدرس این کتاب را کار کنید به خوبی نتیجه خواهید گرفت. اما به طور خودآموز نیز می توانید از این سری کتاب ها استفاده کنید.

اگر روش یا کتاب دیگری برای اسپیکینگ استفاده کردید و نتیجه خوبی گرفتید، در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

مطالب زیر نیز مفیدند:

یادگرفتن زبان انگلیسی با یوتیوب : بایدها و نبایدها

یادگیری زبان با پادکست : دانلود پادکست six minute English اخیر

یادگیری زبان با سریال : کدام سریال ها برای چه سطحی مفیدند؟

Leave A Reply