انگلیسی در محیط کار (2) ، workplace English

سوالات احتمالی مصاحبه شغلی

نوشتن CV یا resume

در قسمت اول انگلیسی در محیط کار گفتیم که برای صحبت از توانایی ها و علاقمندی هایتان از چه ساختاری می توانید استفاده کنید و واژه های کلیدی کدام اند. همچنین سه مفهوم آگهی شغلی، CV و Covering letter را معرفی کردیم. در این قسمت به ذکر نکاتی در باب نوشتن CV یا resume مناسب خواهیم پرداخت.

ساختار CVs

برای نوشتن CV یا resume یک ساختار ثابت وجود ندارد و می توانید به اشکال گوناگون اطلاعات مورد نظرتان را تنظیم کنید. بسته به میزان اطلاعات میتوانید آن را در یک صفحه یا دو صفحه تنظیم کنید. چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که مرتب باشد و خواندن آن آسان باشد. همچنین، یک CV خوب باید شامل قسمت های زیر باشد.

Personal information

در بالای صفحه باید نام و نام خانوادگیتان واضح و کامل نوشته شود. پس از آن بخش اطلاعات شخصی یا personal information را شروع می کنید. در این بخش اطلاعاتی از قبیل آدرس، شماره تلفن، ایمیل، تاریخ تولد و ملیت تان را ذکر خواهید کرد. هنگام نوشتن تاریخ تولد از کلمه birthday استفاده نکنید و از DOB که مخفف date of birth هست استفاده کنید.

 

Employment history

در این قسمت شما اطلاعاتی از پیشینه شغلی تان در اختیار مخاطب قرار می دهید. اینکه قبلا در چه جاهایی کار کرده اید و در چه بازه زمانی ای در آن مکان مشغول به کار بوده اید. پست و وظایف شما چه بوده است. همه این اطلاعات بصورت بسیار خلاصه باید نوشته شود. اگر تجربه کاری ندارید باز هم این قسمت را در رزومه خود بنویسید و در آن از تجربیاتی که داشتید، برای مثال بعنوان یک داوطلب کاری انجام داده اید، را ذکر کنید.

 

Education

پس از پیشینه شغلی، نوبت به پیشینه تحصیلیتان می رسد. در این قسمت اطلاعات مربوط به مقاطع تحصیلی، زمان آن، رشته و مکان را ذکر می کنید. لازم نیست مدرسه ابتدایی تان را بنویسید. تنها دبیرستان و دانشگاه. همچنین اگر دوره ای را گذرانده اید نیز در این بخش آن را مطرح می کنید.

 

Skills

در این قسمت شما مهارت هایی که دارید را فهرست می کنید. مخصوصا مهارتهایی که به شغل مورد نظر مرتبط است.

 

Interests

در این بخش بطور خلاصه از سرگرمی ها و علاقمندی هایتان بنویسید. وارد جزئیات نشوید.

 

References

در این قسمت نام افرادی که مخاطبتان می تواند با آنها تماس بگیرد و اطلاعاتی درباره شما کسب کند را فهرست می کنید. افرادی مانند استاد دانشگاهتان یا رئیس قبلی تان. بین سه تا پنج نفر ایده آل است. نام آنها، عنوان شغلی، محل کار، آدرس ایمیل و شماره تلفن شان را بنویسید.

 

در قسمت بعدی به سراغ covering letter می رویم.

 

Leave A Reply