نبایدهای یادگیری زبان انگلیسی: چه روشهایی شکست می خورد؟

نبایدهای یادگیری زبان انگلیسی

روش های یادگیری زبان

آموزش و یادگیری زبان دغدغه ی جدیدی نیست. طی قرن ها روش های مختلفی استفاده شده است. از اوایل قرن 20 میلادی، روش های یادگیری زبان به طور مدون و منظم تری درآمدند. این باعث شد علم آموزش زبان یا روش تدریس زبان پیشرفت چشم گیری کند. برای مثال، یکی از روش های تدریس منسوخ شده که در زمان جنگ جهانی رایج بود و سربازان و جاسوسان برای یادگیری زبان دشمن از آن استفاده می کردند، روش grammar-translation بود. طبق این روش زبان آموز بیشتر به گرامر و ترجمه تسلط پیدا می کرد. امروزه این روش یکی از نبایدهای یادگیری زبان انگلیسی محسوب می شود.

تا بحال راجع به تکنیکهای مناسب برای تقویت مهارت های مختلف زبانی زیاد صحبت کرده ایم. در ادامه این مطلب، به شما چند روش رایج که نباید از آنها استفاده کنید را معرفی می کنیم. این روش ها کمک چندانی به یادگیری نمی کنند، خسته کننده هستند، و در نتیجه باعث دلسردی می شوند. پس وقت و انرژی خود را صرف روشی کنید که نه تنها شما را به مقصد می رساند، بلکه مسیر یادگیری را برایتان جذاب و لذت بخش می کند.

 

نبایدهای یادگیری زبان انگلیسی ، کدام روش ها مطمئنا شکست می خورند؟

پیش از آنکه به سراغ معرفی این نبایدها برویم، به یاد داشته باشید که ممکن است در یک دوره ی کوتاه بعضی از روشهای زیر برای شما مفید واقع شود. برای مثال، هنگامی که کنکور پیش رو دارید، حفظ کردن لغات یا گرامر ممکن است به شما تا حدودی کمک کند. اما برای یادگیری زبان و استفاده از مهارت های زبانی فایده ی چندانی ندارند، چون این حفظیات به زودی فراموش می شوند. بعلاوه، تا زمانی که نتوانید به طور مؤثر از این دانش زبانی استفاده کنید و با آن برقراری ارتباط و درک به زبان انگلیسی را بهبود دهید، این دانش سودی ندارد.

حالا به سراغ نبایدهای یادگیری زبان انگلیسی برویم.

  • حفظ کردن معنای لغات خارج از متن و بافت. به طور کلی، حفظ کردن در یادگیری مؤثر زبان جایی ندارد. یادگیری لغت باید در بافت اتفاق بیوفتد. برای مثال، از طریق تماشای فیلم، گوش کردن پادکست، آهنگ، خواندن داستان و دیگر متون. حفظ کردن فهرستی از واژه ها شاید بتواند به پاس کردن امتحان فردا کمک کند، نه فراتر از آن.

 

  • حفظ کردن ساختار های گرامری. دلایل بالا برای این مورد نیز صادق است. برای بهبود گرامر نیز باید از طریق شنیدن و خواندن و بطور غیرمستقیم عمل کرد.

 

  • تمرکز بر روی یک یا دو مهارت زبانی. مهارت های شنیدن، صحبت کردن، خواندن، و نوشتن، همه به هم مرتبط هستند و بر هم اثر می گذارند. حذف حتی یکی از آنها فرآیند یادگیری را با اختلال مواجه می کند. به ویژه سه مهارت شنیداری، گفتاری و درک مطلب. این سه را به هیچ وجه نباید حذف کرد یا نادیده گرفت.

 

  • ترجمه کردن. مهمترین عامل کند شدن سرعت شما در استفاده از زبان انگلیسی، ترجمه کردن است. ترجمه کردن لزوما کتبی نیست. وقتی شما معنی لغتی را در ذهن خود از زبان مادری به انگلیسی، و یا برعکس، ترجمه می کنید، سرعت شما بسیار پایین می آید. همچنین، استفاده از دیکشنری های دو زبانه. همیشه، در هر سطحی که هستید، سعی کنید یا از طریق تصویر معنای یک واژه را بیاموزید، یا از طریق دیکشنری های انگلیسی به انگلیسی.

 

  • موکول کردن یادگیری به بعد. بعضی از زبان آموزان هنگام گوش کردن به پادکست، تماشای فیلم، و خواندن کتاب، از تمامی لغات و اصطلاحات جدید نت برداری می کنند. این کار نه تنها زمان بر و خسته کننده است، بلکه از آنجایی که شما یادگیری را به بعد موکول می کنید، برایتان مفید نخواهد بود. حتی اگر بعد به سراغ نتهایتان بروید، باز مجبورید لغات را خارج از بافت حفظ کنید. بجای این روش، بهتر است منبع خود را تکرار کنید. تکرار بدون یادداشت برداری باعث می شود در حین تماشای فیلم یا خواندن داستان به طور ناخودآگاه یاد بگیرید. پس از مدتی، ذهن شما آماده استفاده از این دانش زبانی نهان می شود و شما شاهد یک پیشرفت غیرمنتظره در مهارتهای خود خواهید بود.

جز این موارد، یادگیری نامنظم و عدم اختصاص زمان کافی، حتی اگر روش درستی را استفاده کنید، سطح شما را در حد پایین نگه می دارد.

اگر روش نامناسب دیگری را نیز می شناسید، در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

مطالب زیر نیز مفیدند:

دانلود رایگان مجله انگلیسی New Scientist ، آپریل 2023

دانلود تازه ترین قسمت پادکست آموزش زبان انگلیسی six minute English

Leave A Reply