نگار – دانشجوی دکترای شیمی – آلمان و آمریکا

1. اول از همه اینکه خیلی از بچه‌های که هدف مهاجرت دارند درگیر این موضوع می‌شن که با چه امکانات مالی می‌توانند به کشور مقصد بروند. متاسفانه بعضی از دانشجوهامون که برآورد هزینه‌های کامل نکرده بودند، مجبور شدن که از کشور مقصد برگردند. با معرفی اجمالی در مورد رشته تحصیلی، نام شهر و کشور مقصدتون چه توصیه‌ای در این زمینه به بچه‌های ایران دارید؟

اين سؤال واقعا بستگى به رشته و شهر/ كشور داره. من مهندسى مواد خوندم و براى فوق ليسانس به آلمان رفتم. براى سال اول از خانواده پول گرفتم ولى بقيه سالها كار دانشجويى كردم و احتياج به كمك نبود. براى دكترا به آمريكا اومدم. بازهم با بورسيه احتياجى به كمك خانواده تا الان پيدا نكردم اما اينجا هزينه ها بيشتر از آلمان هست. مثل بيمه، اجاره و رفت و آمد. براى همين هيچ وقت پس اندازى براى روز مبادا ندارم.

 

2. این روزها، تو اینترنت اطلاعات موثقی در مورد مهاجرت نمی‌تونیم پیدا کنیم. بعضی از بچه‌ها با این دید تصمیم به رفتن می‌گیرند که کشور مقصدشون آرمان شهر هست و هیچ تصویری از مشکلات پیش رو ندارن. اگر بخواهید از خوبی‌ها و بدی‌های کشور مقصدتون به ما بگید و بچه‌های ایران رو راهنمایی کنید، چه مواردی را می‌توانید بهشون گوش زد کنید؟

مزاياى مهاجرت به نظر من آشنايى با فرهنگ و زبان جديد هست. من ياد گرفتم چطور مستقل باشم و از پس كارهاى خودم بربيام. ولى از يك جهت هم ميتونه بد باشه چون بايد ياد گرفت فقط خودتى و خودت، هميشه فقط بايد روى خودمون حساب كنيم و نه روى كمك كسى. بسته به شهر يا كشور ممكنه كمى احساس غربت كرد. ولى آزاديها و كيفيت زندگى كمى بالاتر هست، اما در عوض سطح زندگى از اونى كه در ايران داريم پايينتر مياد به احتمال زياد اگر بخواهيم روى دستمزد خودمون حساب كنيم و كمكى ازخارج نگيريم. منظورم رو اينطورى بگم كه ممكنه به عنوان مثال تنوع تفريح بيشتر باشه اما كمتر ميشه به تفريح پرداخت. امنيت در بعضى كشورها بيشتر از ايرانه در بعضى كمتر. معمولا كيفيت دانشگاهها بالاتر هست.

 

3. به نظرتون موقعیت اجتماعی ایرانی‌ها در کشور مقصد چجوری هست؟ در کل رفتار مردم آن کشور با ایرانی‌ها چطور هست؟

در كل نظر خيلى بدى ندارند اما عاشق ايرانيها هم نيستند. در مجموع حس نژادپرستى خيلى داره كمرنگتر ميشه اما بازهم نميشه تأثير اخبار منفى در مورد ايران رو روى ديد مردم كشورهاى ديگه ناديده گرفت. من فكر ميكنم هميشه ايرانيهارو به عنوان مردم باهوش ميشناسند اما از نظر عقيدتى شايد كمى حساس باشند.

 

4. اگر بتونید زمان رو به عقب برگردونید، آیا باز هم همین تصمیم را برای رفتن می‌گرفتید یا نه؟

من صد در صد بازهم تصميم ميگرفتم از ايران خارج بشم به خاطر تمام تجربه هايى كه به دست آوردم اما متاسفم كه اينقدر دير اقدام كردم. اگر از پيش دانشگاهى يا حتى قبل از اون شروع كرده بودم احساس بهترى داشتم.

 

5. خیلی از بچه‌ها تافل امتحان می‌دن و می‌گن کاش آیتلتس امتحان می‌دادیم و یا بر عکس. شما با توجه به شرایط کشور مقصد چه امتحانی را به بچه‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

براى اروپا آيلتس كافى هست و براى آمريكا و كانادا تافل بهتر هست. اما به هرحال هر دو مدرك معتبرند و ٩٠ درصد دانشگاهها هر دو رو ميپذيرند.

 

6. تو کشوری که در حال حاضر ساکن هستید، بچه‌های کدوم رشته شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل بهتر دارند و یا اینکه در کشور مقصد شانس اقامت دائم هست یا نه؟ چون بعضی از بچه‌ها رفتن و دکترا گرفتن و متاسفانه شانسی برای موندن در آن کشور پیدا نکردن. اگر بتونید توضیح کلی در این مورد هم بدید ممنون می‌شیم.

به نظر من در حال حاضر رشته هاى داروسازى، رشته هاى مربوط به بايو (بايو كميسترى،بايو مديكال،…) رشته هاى كامپيوتر و شاخه هاى پزشكى بهترين هستند در آمريكا (من اطلاعاتم در اين زمينه كامل نيست و فقط ديد شخصى و شنيده هام رو مطرح كردم) قوانين مهاجرت دائما در حال تغيير هست و شخص به شخص فرق ميكنه اما بله، امكانش هست كه در آمريكا موند، البته بايد اين رو هم در نظر داشت كه معمولا ويزاهاى دانشجويى به آمريكا سينگل هست و امكان رفت و آمد به ايران نيست، اما اروپا اين محدوديت رو نداره.

 


مطالب مرتبط:

نوید – کارشناسی ارشد Computer Science – شیکاگو، Illinoise State University

فرنام – دكتري مهندسي عمران. آگوست ۲۰۱۲ تا جولاي ٢٠١٥. كاروليناي شمالي-رالي.

سارا – ویزای کار – رشته MBA – شهر کپنهاگ دانمارک

Leave A Reply