نوید – کارشناسی ارشد Computer Science – شیکاگو، Illinoise State University

1. اول از همه اینکه خیلی از بچه‌های که هدف مهاجرت دارند درگیر این موضوع می‌شن که با چه امکانات مالی می‌توانند به کشور مقصد بروند. متاسفانه بعضی از دانشجوهامون که برآورد هزینه‌های کامل نکرده بودند، مجبور شدن که از کشور مقصد برگردند. با معرفی اجمالی در مورد رشته تحصیلی، نام شهر و کشور مقصدتون چه توصیه‌ای در این زمینه به بچه‌های ایران دارید؟

هزينه زندگي توي آمريكا بالاست، به خصوص ايالت هاي گرونتر، مثل كاليفرنيا، نيويورك، فلوريدا، بوستون و… و بحث فاند خيلي مهمتر از رنكينگ خواهد بود به نظر من.

2. این روزها، تو اینترنت اطلاعات موثقی در مورد مهاجرت نمی‌تونیم پیدا کنیم. بعضی از بچه‌ها با این دید تصمیم به رفتن می‌گیرند که کشور مقصدشون آرمان شهر هست و هیچ تصویری از مشکلات پیش رو ندارن. اگر بخواهید از خوبی‌ها و بدی‌های کشور مقصدتون به ما بگید و بچه‌های ایران رو راهنمایی کنید، چه مواردی را می‌توانید بهشون گوش زد کنید؟

مشكلات زيادي پيش رو هست، به خصوص از زماني كه بچه ها ميان آمريكا تا حدود ٦ ماه بعد تا با شرايط عادت كنند. مثل پيدا كردن جاي مناسب، دوري از وطن، بحث زبان و …

3. به نظرتون موقعیت اجتماعی ایرانی‌ها در کشور مقصد چجوری هست؟ در کل رفتار مردم آن کشور با ایرانی‌ها چطور هست؟

اكثرا خوب

4. اگر بتونید زمان رو به عقب برگردونید، آیا باز هم همین تصمیم را برای رفتن می‌گرفتید یا نه؟

 بله

5. خیلی از بچه‌ها تافل امتحان می‌دن و می‌گن کاش آیتلتس امتحان می‌دادیم و یا بر عکس. شما با توجه به شرایط کشور مقصد چه امتحانی را به بچه‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

 تافل، ولي براي كسي كه ليسنينگ ضعيفتري دارند، به نظرم آيلتس مناسب تره.

6. تو کشوری که در حال حاضر ساکن هستید، بچه‌های کدوم رشته شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل بهتر دارند و یا اینکه در کشور مقصد شانس اقامت دائم هست یا نه؟ چون بعضی از بچه‌ها رفتن و دکترا گرفتن و متاسفانه شانسی برای موندن در آن کشور پیدا نکردن. اگر بتونید توضیح کلی در این مورد هم بدید ممنون می‌شیم.

متفاوته، ولي بچه هاي رشته هاي STEM (رشته های مربوط به science, technology, engineering, mathematics) ميزان OPT (مدت زمان اجازه کار برای دانشجویان خارجی) بيشتري دارند نسبت به بقيه، ولي بحث اقامت هنوز هم چالش بزرگي براي دانشجوهاي ايراني توي آمريكاست.
اما شنيدم كه توي كانادا شما بعد از اتمام تحصيلتون، اقامت كانادا رو دريافت ميكنيد(البته مطمئن نيستم) در صورتي كه آمريكا اينطوري نيست.

Leave A Reply