سپهر – دانمارک و فنلاند

1.اول از همه اینکه خیلی از بچه‌های که هدف مهاجرت دارند درگیر این موضوع می‌شن که با چه امکانات مالی می‌توانند به کشور مقصد بروند. متاسفانه بعضی از دانشجوهامون که برآورد هزینه‌های کامل نکرده بودند، مجبور شدن که از کشور مقصد برگردند. با معرفی اجمالی در مورد رشته تحصیلی، نام شهر و کشور مقصدتون چه توصیه‌ای در این زمینه به بچه‌های ایران دارید؟

نداشتن امکانات مالی بزرگترین مشکل من بود زمانی که اپلای می کردم. به خاطر همین مجبور بودم از همه ی پذیرشهایی که بدون فاند دانشگاهی بودند، صرف نظر کنم. من در فنلاند و دانمارک زندگی کرده ام. به نظر من اگر کسی توان مالی بسیار خوبی ندارد، حتما لازم است قبل از خارج شدن از ایران از گرفتن فاند دانشگاهی مطمئن باشد.

 

2. این روزها، تو اینترنت اطلاعات موثقی در مورد مهاجرت نمی‌تونیم پیدا کنیم. بعضی از بچه‌ها با این دید تصمیم به رفتن می‌گیرند که کشور مقصدشون آرمان شهر هست و هیچ تصویری از مشکلات پیش رو ندارن. اگر بخواهید از خوبی‌ها و بدی‌های کشور مقصدتون به ما بگید و بچه‌های ایران رو راهنمایی کنید، چه مواردی را می‌توانید بهشون گوش زد کنید؟

با توجه به مشکلاتی که تو ایران وجود دارد، در کشورهایی که من زندگی کرده ام (فنلاند و دانمارک) بدی قابل مقایسه به هیچ عنوان وجود ندارد. در مورد خوبی ها: آزادی، برابری انسانها، نبودن فساد، اقتصاد قوی، نبودن شکاف طبقاتی، با سواد بودن همه ی مردم، احترام به محیط زیست ،احترام به حیوانات، انگلیسی دانستن همه، و خیلی خیلی خیلی چیزهای دیگر.

 

3. به نظرتون موقعیت اجتماعی ایرانی‌ها در کشور مقصد چجوری هست؟ در کل رفتار مردم آن کشور با ایرانی‌ها چطور هست؟

برای اکثر خارجی ها ایرانی بودن من خیلی هیجان انگیز نیست که قابل درک است. برای بعضی ها البته سفر به ایران جالب است. در 5 سال گذشته کسی به من بی احترامی نکرده است.

 

4. اگر بتونید زمان رو به عقب برگردونید، آیا باز هم همین تصمیم را برای رفتن می‌گرفتید یا نه؟

100%

 

5. خیلی از بچه‌ها تافل امتحان می‌دن و می‌گن کاش آیتلتس امتحان می‌دادیم و یا بر عکس. شما با توجه به شرایط کشور مقصد چه امتحانی را به بچه‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

به نظر من فرقی ندارد. البته برای مهاجرت غیر درسی به استرالیا و کانادا IELTS لازم است.

 

6. تو کشوری که در حال حاضر ساکن هستید، بچه‌های کدوم رشته شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل بهتر دارند و یا اینکه در کشور مقصد شانس اقامت دائم هست یا نه؟ چون بعضی از بچه‌ها رفتن و دکترا گرفتن و متاسفانه شانسی برای موندن در آن کشور پیدا نکردن. اگر بتونید توضیح کلی در این مورد هم بدید ممنون می‌شیم.

شاید بیشتر کامپیوتر و رشته های مهندسی. در هر حال بیشتر از خود  رشته، خوب بودن در اون رشته شانس کار پیدا کردن را بالا می برد و البته دانستن زبان کشور میزبان.

Leave A Reply