آزمون آیلتس کامپیوتری یا آیلتس کاغذی، کدام مناسبتر است؟

آیلتس کامپیوتری یا آیلتس کاغذی

انواع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس را بیشتر با دو نوع کاغذی آن میشناسیم (Paper-based IELTS). اما از سال 2016 آزمون آیلتس کامپیوتری (IELTS CD) نیز شروع شد. با این حال، برخلاف تافل ibt که بیشتر از تافل کاغذی خواهان دارد، آیلتس کامپیوتری تا این اواخر خیلی مورد استقبال قرار نمی گرفت. اما پس از شیوع کرونا، شرکت در آیلتس کامپیوتری مورد توجه داوطلبان واقع شد. حالا، یکی از سؤالات و نگرانی های رایج داوطلبان شرکت در آزمون آیلتس این است که کدام یک از این دو نوع برگزاری آزمون برایشان مناسب تر است؟ آزمون آیلتس کامپیوتری یا آیلتس کاغذی؟

در ادامه ی این متن به بررسی تفاوت های آزمون کاغذی با آزمون کامپیوتری آیلتس می پردازیم و همچنین مزایای این نوع از آزمون را نسبت به آزمون کاغذی با شما به اشتراک میگذاریم. در پایان نیز، تجربه مهسا، از زبان آموزان درخت جاویدان، را از شرکت در آزمون آیلتس کامپیوتری از زبان خود او خواهیم شنید.

آیلتس کامپیوتری یا آیلتس کاغذی؟

برای پاسخ به این سؤال، باید ابتدا تفاوت های این دو نوع آیلتس را بشناسید تا بتوانید تصمیم درستی مناسب با شرایط خود بگیرید.

آزمون کاغذی آیلتس چقدر با آزمون کامپیوتری فرق دارد؟

در پاسخ به این سوال میتوان گفت که آزمون کامپیوتری آیلتس (Computer-Delivered IELTS) تنها در یک مهارت با آزمون کاغذی فرق دارد و کلیه ی موارد دیگر در هر دو آزمون مشابه هستند.

تنها فرق این دو آزمون مربوط به مهارت Listening می شود. در آزمون کاغذی آیلتس در انتهای تست Listening به شما 10 دقیقه زمان داده می شود تا پاسخهای خود را به پاسخنامه انتقال دهید در حالیکه این مدت زمان در آزمون کامپیوتری به 2 دقیقه صرفا جهت چک کردن جواب ها کاهش پیدا کرده است. بنابراین در این نوع آزمون شنیدن و نوشتن پاسخ باید همزمان باشد.

شایان ذکر است سایر موارد مرتبط به آزمون از جمله سطح دشواری، محتوا و نمره دهی و زمانبندی در هر دو آزمون مشابه است.

آیا با شرکت در آزمون کامپیوتری آیلتس شانس گرفتن نمره ی بالاتری را دارید؟

بله. اگر شما به دلیل کار مستمر با گوشی همراه ، کامپیوتر و لپ تاپ از سرعت تایپ بالایی برخوردار هستید شرکت در آزمون مبتنی بر کامپیوتر آیلتس انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

مزایای شرکت در آزمون آیلتس کامپیوتری نسبت به آیلتس کاغذی

به جز موارد گفته شد، مزایای زیر به شما کمک می کند تا بین آیلتس کامپیوتری یا آیلتس کاغذی انتخاب بهتری داشته باشید.

  1. . با توجه به اینکه آزمون در اتاق های کوچک تری نسبت به سالن های بزرگ آزمون کاغذی برگزار میشود تعداد نفرات حاضر در محل آزمون به طور چشمگیری کمتر بوده و این به کاهش سر و صدای موجود در محیط و در نتیجه کاهش استرس کمک میکند.
  2. اگر برای دریافت نتیجه ی آزمون خود عجله دارید با انتخاب آزمون کامپیوتری آیلتس میتوانید ظرف 3 تا 5 روز نتایج را دریافت کنید.
  3. مصاحبه ی حضوری برای تست مهارت Speaking در آزمون کامپیوتری آیلتس در روز آزمون سه مهارت دیگر انجام میشود.
  4. شما میتوانید هفت روز هفته و روزی 3 بار از طریق آزمون مبتنی بر کامپیوتر در آزمون آیلتس شرکت کنید. این آزمون در خانه بصورت آنلاین هم قابل انجام است و در مقایسه با آزمون کاغذی جاهای خالی بیشتری برای ثبت نام موجود است.
  5. در صورت داشتن ناراحتی و درد در ناحیه گردن حین آزمون کامپیوتری آیلتس میتوانید احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
  6. یکی از بزرگترین مزایای آزمون کامپیوتری آیلتس مربوط به بخش Writing است. در این بخش شما قادر هستید تعداد کلمات تایپ شده ی خود را روی صفحه ی نمایشگر مشاهده کنید. همچنین برای ویرایش متن خود از گزینه های کپی/ پیست استفاده کنید. بعلاوه به دلیل تایپ شدن متن دیگر نگران کسر نمره به دلیل دست خط ناخوانا نخواهید بود.
  7. شما قادر خواهید بود مطالب را بر روی صفحه ی نمایشگری با سایز مناسب ببینید که نسبت به فونت کوچک آزمون کاغذی باعث راحتی شما می شود و همچنین قابلیتهایی از جمله هایلایت کردن و نت برداری را در اختیار شما قرار میدهد. مدت زمان آزمون نیز بر روی صفحه برای شما قابل رویت است.

نکته ی کاربردی برای داوطلبان آیلتس کامپیوتری

در انتها لازم به یادآوری است که در این نوع از آزمون داشتن قدرت تایپ متوسط الزامی می باشد و جهت آشنایی با حرکات موس و کیبورد در حین آزمون می بایست ابتدا تست های رایگان موجود در وب سایت British Council و یا سایت  IDPرا انجام دهید و یا در آزمون های آزمایشی آیلتس کامپیوتری در مراکز آیلتس شرکت کنید.

تجربه ی شرکت در آزمون آیلتس کامپیوتری در ایران

مهسا، از زبان آموزان کوشای درخت جاویدان، به تازگی (تابستان 1402) در آزمون آیلتس کامپیوتری شرکت کرده است. او تجربه ی خود را در فایل صوتی زیر به طور مفصل با ما به اشتراک گذاشته. نکات مهمی را مطرح می کند که می تواند برای داوطلبان شرکت در آزمون آیلتس مفید باشد.

 

 

همچنین، تجربه ی شرکت در مصاحبه آیلتس مهسا را از این لینک بشنوید.

 

مطالب زیر نیز در رابطه با آیلتس کامپیوتری مفید است.

آزمون آیلتس کامپیوتری : چطور برای آیلتس کامپیوتری آماده شویم؟
آیلتس کامپیوتری یا Computer delivered IELTS چیست؟

 

Leave A Reply