یک نکته مهم درباره ریدینگ تافل : آیا لازم است تمام متن را بخوانیم؟

ریدینگ تافل Toefl reading

TOEFL reading: To read or not to read!

 

خب همونطور که میدونید بخش ریدینگ هر امتحانی، از جمله ریدینگ تافل ، از بخش های وقت گیر امتحان محسوب میشه. معمولا به دلایل مختلفی، چون نداشتن تمرین کافی، سطح پایین لغات، استرس و غیره، پروسه خوندن متن خیلی کند پیش میره و بعد از اون هم جواب دادن به سوالاته. اما همونطور که میدونید برای بخش ریدینگ تافل روی هر متن و سوالاتش نباید بیشتر از ده دقیقه وقت بذارید.

یک نکته مهم اینه که نمره ای که شما کسب می کنید به خوندن متن شما داده نمیشه بلکه به سوالاتی که جواب درست دادینه. پس اگه بدونید کدوم بخش های متن رو بخونید، در وقتتون صرفه جویی زیادی کردین و به سوالات بیشتری می تونید جواب بدین بدون اینکه نگران اتمام وقت باشید. اگه طبق روش زیر پیش برید کمتر از ده دقیقه هر متن رو تموم می کنید.

 

کدام بخش از متن را در ریدینگ تافل بخوانیم؟

A.

قبل اینکه به سوالات جواب بدید همه متن رو لازم نیست بخونید. اکثر سوالات خودشون مشخص میکنند که راجع به کدوم بخش از متن هستند پس اون موقع که دارین سوالات رو جواب میدید میتونید برگردید و بخش مرتبط رو کامل بخونید.

اما قبل از پاسخ به سوالات فقط جملات اول هر پاراگراف و جمله آخر متن رو بخونید.

B.

حالا سراغ سوالات بروید. با خوندن جملات اول هر پاراگراف و جمله آخر متن شما متوجه میشید که متن بطور کلی راجع به چیه، در حقیقت Main idea رو میدونید پس میتونید به سوالی که راجع به main idea ازتون میشه با همین مقدار از متن جواب صحیح بدید. همونطور که میدونید، سوالات main idea اول پرسیده میشن.

C.

بعد به سراغ سوالات مربوط به لغات برید. این سوالات معمولا راجع به یه کلمه، یک جمله و یا یک ضمیر است که در متن هایلایت شده. بنابراین خیلی راحت میتونید اون بخش از متن رو پیدا کنید و بخونید و به سوال پاسخ بدید.

D.

بعد نوبت میرسه به سوالاتی که درباره اطلاعات جزئی متنه. سوال رو با دقت بخونید تا متوجه شید چه اطلاعاتی نیاز دارید از متن پیدا کنید. بعد به سراغ متن برید و بخش مرتبط رو پیدا کنید. برای اینکه راحت تر بخش مرتبط به سوال رو پیدا کنید، در سوال کلمات کلیدی رو برای خودتون مشخص کنید. این کلمات کلید نباید کلمه ای باشند که توی متن زیاد تکرار شدند. بلکه کلماتی هستند که راجع به اون اطلاعات خاصی هستند که سوال از شما می خواد.

E.

بعد به سراغ سوالات Except/not میریم. می دونید که جواب صحیح اونیه که با بقیه گزینه ها فرق داره. پیدا کردن پاسخ این نوع سوالات در متن کار سختی نیست. به سراغ متن برید و گزینه های صحیح رو یکی یکی حذف کنید.

F.

سوالات Imply/infer سوالاتی هستند اطلاعات بطور غیرمستقیم در متن بیان شده یا اینکه شما باید از متن اون اطلاعات رو استنتاج کنید. همیشه جواب این سوالات به شکل paraphrase شده در متن موجوده. برای جواب دادن به این سوالات میتونید با حذف گزینه های نامحتمل شروع کنید تا در وقت صرفه جویی کنید. معمولا گزینه های زیر پاسخ صحیح نیستند:

  1. گزینه های غیرمنطقی
  2. گزینه هایی که درباره موضوعی خارج از موضوع متن هستند
  3. گزینه هایی که حاوی کلمات always, completely  و never هستند معمولا جواب صحیح نیستند
  4. گزینه هایی که بخشی از متن رو کلمه به کلمه تکرار میکنند
  5. گزینه هایی که خیلی طولانی هستند
G.

و آخرین نوع سوالاتی که باید جواب بدید، سوالات black square هستند که ازتون میخواد جایگاه صحیح یک جمله رو توی متن مشخص کنید. اول جمله داده شده رو با دقت بخونید و کلمات مهمش رو مشخص کنید. بعد به سراغ متن برید و black square هارو پیدا کنید. جملات قبل و بعدش رو بخونید. معمولا کلمات پایانی جمله داده شده حاوی موضوعاتیه که در جملات بعدی متن بهش پرداخته میشه. پس جملات بعد از هر black square مهم اند چون ممکنه حاوی موضوعی باشند که توی جمله داده شده معرفی شده.

پس این نکته مهم رو فراموش نکنید:

Do not read the entire passage before you start answering the questions!

————————————————

Reference: Peterson’s Master the TOEFL Reading Skills (2007). USA: Petersons

Leave A Reply