نکات رایتینگ آیلتس : تسک دوم رایتینگ آیلتس آکادمیک (3)

جزئیات در ساپورت ایده ها

Tip 2: Read the question/fulfill the task

در قسمت قبل گفتیم که مقاله شما چقدر باید طولانی باشد و چه تعداد لغات کافیست. در این قسمت می خواهیم راجع به محتوا در رایتینگ آیلتس آکادمیک ، تسک دوم صحبت کنیم. اولین نکته ای که باید در رابطه با محتوا بخاطر داشته باشید این است که مقاله ای که می نویسید باید بطور کامل در پاسخ به سوال و تسک مطرح شده باشد. حتی در آزمون های کلاسی دیده شده که زبان آموزان صورت سوال رایتینگ را بخوبی مطالعه نمی کنند. در این صورت هرچقدر هم که نوشته شما از لحاظ واژگان و گرامر و ساختار مقاله کامل باشد، در همان ابتدا مصحح به شما نمره ای پایین برای task response خواهد داد. به بند دسکریپتورهای زیر نگاهی بیاندازیم تا اهمیت مطلب مشخص شود.

Task Response: 1. Answer the question fully and relevantly

Band 5: Addresses the task only partially. The format may be inappropriate in places.

Band 6: Addresses all part of the task although some parts may be more fully covered than others.

Band 7: Addresses all parts of the task.

براساس این توصیفات، ممکن است متنی خوب نوشته شده باشد اما اگر به سوال تسک پاسخ نداده باشد، یا پاسخ کامل نباشد، نمره پایین تری دریافت خواهد کرد. بنابراین اولین کاری که باید بکنید، پیدا کردن سوال و خواندن دقیق آن است.

 

پیدا کردن سؤال در تسک دوم رایتینگ آیلتس آکادمیک

معمولا صورت سؤالات در تسک دوم رایتینگ آیلتس آکادمیک با یک جمله warm_up شروع می شود. این جمله تنها مقدمه ای است که در آن یک سری حقایق بیان می شود تا سؤال و مسأله اصلی را بتوان بر پایه آن مطرح کرد. گاهی داوطلبان بخاطر استرس یا آگاهی پایین از اهمیت task response با خواندن جمله اول و متوجه شدن موضوع کلی شروع به نوشتن نظرات خود می کنند. این یکی از رایج ترین اشتباهات در این تسک از رایتینگ آیلتس آکادمیک است. برای مثال نمونه سؤال زیر را در نظر بگیرید:

City centers are very crowded with cars. They often cause a great deal of pollution. Cars should be banned from all these centers.
To what extent do you agree or disagree with this?

جملات پر رنگ شده بخشی از سؤال هستند که شما نباید درباره آنها بنویسید! یعنی argument ما در پاسخ باید راجع به موضوعی باشد که مردم نظرات مختلفی ممکن است راجع به آن داشته باشند. این دو جمله تنها حقایقی هستند که همه بر سر آن توافق نظر دارند. جمله سوم، جمله ایست که ممکن است بعضی موافق یا مخالف آن باشند. اگر متن شما راجع به جملات اول و دوم نوشته شود در مقوله Task Response نمره ای در حد 4 یا 5 کسب می کنید.

 

در قسمت بعدی راجع به distill کردن سؤال صحبت خواهیم کرد.

همچنین مطالب زیر ممکن است کمک کننده باشند:

رایتینگ آیلتس : درمورد نمرده دهی در رایتینگ آیلتس بیشتر بدانید

بند اسکور آیلتس (IELTS Band Scores) چطور محاسبه می شود؟

۱۰ سؤال رایج در مورد بخش رایتینگ آیلتس

نکات رایتینگ آیلتس : تسک دوم رایتینگ آیلتس آکادمیک (۱)

 

 

——————————————————————

Reference:

Guilfoyle, A. (2017). Practical IELTS strategies 4: IELTS writing task two [Academic module] (2nd ed.). Taiwan: Bookman Books

Leave A Reply