نکات رایتینگ آیلتس ، IELTS Writing: Task one (قسمت پونزدهم)

نظر شخصی در تسک دوم رایتینگ آیلتس

Tip 12-3: Grammar Issues

در قسمت سیزدهم و چهاردهم چند نکته در رابطه با گرامر و ساختار مناسب در تسک اول صحبت کردیم. در این بخش به استفاده از زمان فعلی مناسب یا tense صحیح برای توصیف گراف ها می پردازیم.

 

نکات رایتینگ آیلتس : از چه زمان فعلی ای استفاده کنیم؟

همیشه موقع نوشتن این سوال وجود داره که از چه tense ای برای نوشتن و توصیف کردن استفاده کنیم. چند نکته زیر را همیشه به یاد داشته باشید:

  • اگر محور زمان در گراف، چارت و یا جدولی که دارید کلی است و بطور “دقیق مشخص نیست”، میتونید از Present Simple استفاده کنید. برای مثال ممکنه محور زمان در گراف تنها چهار فصل سال رو نشون بده، بدون مشخص کردن سال. اما از اونجایی که به هرحال گراف داره یه اتفاق در گذشته رو به ما نشون میده، میتونید از Past Simple هم استفاده کنید.
  • اگر محور زمان از گذشته شروع میشه و تا حال ادامه پیدا میکنه، برای مدت زمانی که از “گذشته” شروع شده تا “حال” باید Present Perfect استفاده کنیم. برای بخشی که تنها به “گذشته” برمیگرده Past Simple و مسلما برای زمانی که به بخش “حال” برمیگرده از Present Simple. برای پیشبینی یا نظر دادن راجع به آینده هم باید از زبان مناسب Predict استفاده کنید.
مثال:

In 2005, there was a supermarket (past); however,…

…it has since been replaced with apartments. (past until now)

…apartments now stand in its place. (now)

  • برای گراف هایی که زمان آنها مشخصا “گذشته” است، اکثر کتابهای آیلتس معتقدند که باید از Past Simple استفاده کنید. اما با توجه به اینکه شما در حال توصیف گراف در زمان حال هستید، استفاده از Present Simple هم اشتباه نیست. به مثال زیر توجه کنید:

From 2005 to 2010, the sales volume shows/showed a sharp increase.

بنابراین انتخاب اینکه حال ساده استفاده کنید یا گذشته ساده، بیشتر به نوع نگاه شما به گراف بستگی داره. زمان Past Simple به نوشتارمون رسمیت میده و زمان Present Simple به اون حس immediacy میده. بهرحال محض احتیاط، میتونید از زمان گذشته ساده استفاده کنید.

  • مهمترین مساله در رابطه با استفاده از زمانهای فعلی اینه که باید consistent باشه. یعنی اینکه اگه توصیف محور زمان رو با زمان فعلی گذشته شروع میکنید باید تا آخر از همین زمان فعلی استفاده کنید. توجه داشته باشید که این نکته در رابطه با توصیف گراف صادقه و مثلا اگر نظر کلی مینویسید یا در حال معرفی موضوع هستید باید از زمان های فعلی دیگه استفاده کنید.
  • برای بهتر شدن نوشتارتون میتونید از Past Perfect هم استفاده کنید. از فرمول زیر میتونید استفاده کنید:

In [past time reference] it was [figure]. By [a later past time reference] it past perfect to [figure].

EXP. In 1995, the sales volume was 40%; but by 2005, it had risen to 59%.

فقط توجه داشته باشید که شکل سوم افعال بی قاعده رو حتما بدونید. همچنین اگه دارید از حال ساده استفاده میکنید، بجای Past Perfect باید از Present Perfect  استفاده کنید.

In 1995, the sales volume is 40%; but by 2005, it has risen to 59%.

در قسمت بعدی نکات رایتینگ آیلتس بر روی زبان مناسب مقایسه کردن تمرکز خواهیم کرد.

 

——————————————————————

Reference:

Guilfoyle, A. (2017). Practical IELTS strategies 3: IELTS writing task one [Academic module] (2nd ed.). Taiwan: Bookman Books

Leave A Reply