مهارت های درک مطلب : skimming و scanning

مهارت های درک مطلب

مهارت های درک مطلب

برای اینکه بتوانید در هر آزمونی بخش درک مطلب یا ریدینگ را با موفقیت پشت سر بگذارید باید تکنیک ها و مهارت های درک مطلب را یاد بگیرید. در اینجا دو تا از مهم ترین این تکینیک ها را توضیح می دهیم.

تکنیک های skimming and scanning

این دو تکنیک را می توان مهمترین مهارت های درک مطلب خواند. مخصوصا برای آزمون هایی چون آیلتس و تافل که دواطلب زمان بسیار محدودی دارد و باید به تعداد زیادی سوال درک مطلب پاسخ دهد. مسلما شما زمان کافی برای خواندن دقیق متن ها ندارید. بنابراین به این دو تکنیک تندخوانی نیاز خواهید داشت تا بتوانید بخش ریدینگ آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید.

تکنیک skimming

این تکنیک یعنی خواندن سریع متن برای بدست آوردن موضوع کلی (general idea) و key themes . برای این منظور باید به بخش های زیر در متن توجه کنید:

  • عنوان ها
  • زیرعنوان ها
  • کلمات کلیدی
  • topic sentences

topic sentences معمولا جمله اول هر پاراگراف است.

تکنیک scanning

این تکنیک یعنی خواندن سریع متن برای پیدا کردن اطلاعات خاص در متن. برای مثال شما سوالی را خوانده اید که در آن از شما پرسیده است در سال 2000 چه پروژه ای در شهر آغاز شد. برای این منظور باید کلمات کلیدی را در سوال شناسایی کنید. بهتر است کلماتی باشند که در متن سریع تر به چشم می آیند. برای مثال عدد 2000 در این سوال می تواند کلمه کلیدی مناسبی باشد. شما در متن به دنبال این عدد می گردید. به محض پیدا کردن بخش مرتبط به پاسخ سوال، می توانید آن بخش را به دقت بخوانید تا بتوانید پاسخ صحیح را انتخاب کنید. معمولا کلمات کلیدی یا یک تاریخ است، یا اسم و یا یک عدد.

 

به یاد داشته باشید که مهارت درک مطلب شما تنها و تنها از راه خواندن بسیار پیشرفت خواهد کرد. هیچ راه میانبری وجود ندارد! مجلات زیر از بهترین منابع برای تقویت مهارت ریدینگ شما هستند.

دانلود هفته نامه‌ی New Scientist؛ (November 24th)

(Reader’s Digest (December 2018

دانلود هفته نامه‌ی New Scientist؛ (November 17th)

Leave A Reply