عدم پیشرفت مهارت های زبانی : چرا زبان انگلیسی من پیشرفت نمی کند؟

چرا زبان انگلیسی من پیشرفت نمی کند؟

پیشرفت مهارت های زبانی

یکی از مهمترین مسائلی که این روزها با آن مواجه هستیم، فارغ از رده ی سنی، یادگیری و پیشرفت مهارت های زبان انگلیسی است. بسیاری از ما به نوعی در حین یادگیری این زبان هستیم. گاهی شاهد پیشرفت خوبی هستیم اما گاهی به این فکر می کنیم که چرا زبان انگلیسی من پیشرفت نمی کند؟

در این مطلب، سعی داریم چند مورد از مهمترین دلایلی را بررسی کنیم که باعث می شود شما احساس کنید پیشرفتی در مهارت های شما صورت نمی گیرد.

چرا زبان انگلیسی من پیشرفت نمی کند؟

انتظارات غیرواقعی

  • یکی از مهمترین و رایج ترین دلایل این است که انتظارات غیرواقعی داریم. برای مثال، ممکن است گمان کنید با شش ماه یا یک سال کلاس زبان می توانید به سطح حرفه ای برسید. یا اینکه، انجام تکالیف کلاس زبان کافیست و نیازی نیست خودتان بجز آنها فعالیت مرتبط دیگری انجام دهید. در واقع، یادگیری زبان نیاز به زمان دارد. مغز شما باید بتواند داده های زبانی کافی دریافت کند (از طریق لیسنینگ و ریدینگ) تا بتواند با تجزیه و تحلیل پس از مدتی آماده تولید شود. مهارت های زبانی شما به همین صورت رفته رفته با گذر زمان و دادن input کافی به مغز پیشرفت میکند. راه میانبری برای یادگیری حرفه ای نیست. همانطور که برای یادگیری زبان مادری راه میانبری برای کودک وجود ندارد.
  • خود را با دیگران مقایسه می کنیم. سرعت پیشرفت هرکسی بسته به توانایی های شخصی، روش یادگیری، صرف زمان، تمرکز، و… متفاوت است. نباید در این مسیر یادگیری خودتان را با دیگران مقایسه کنید.

عدم نظم و ثبات در یادگیری

  • در یادگیری ثابت قدم و نامنظم هستیم. شاید مهمترین اصل یادگیری زبان، صرف وقت به طور منظم و پیوسته است. حتی اگر زمان زیادی در طول روز ندارید، سعی کنید تنها 20 دقیقه در روز به نوعی با انگلیسی در ارتباط باشید. برای مثال، یک کلیپ انگلیسی ببینید، چند صفحه کتاب انگلیسی بخوانید، و… هر فعالیتی که از آن لذت می برید.

روش های یادگیری نادرست

  • بر روی مهارت های اشتباهی تمرکز می کنیم. مهترین و پایه ترین مهارت در زبان، لیسنینگ است. شما همواره باید لیسنینگ را اصل قرار دهید. اگر لیسنینگ شما ضعیف باشد نمی توانید در اسپیکینگ پیشرفت زیادی کنید. همچنین، مهارت پایه برای رایتینگ، ریدینگ است. بنابراین، بجاز تمرکز بی جا بر روی حفظ کردن فهرست لغات یا ساختارهای گرامری، بر روی لیسنینگ و ریدینگ تمرکز کنید. یادگیری لغات و گرامر را به ناخودآگاهتان بسپارید.
  • روش یادگیری اشتباه. گاهی گمان میکنیم که با حفظ لغات و گرامر، بخاطر سپردن مکالمات، و یا ترجمه کردن می توانیم در زبان پیشرفت کنیم. روش خود را تصحیح کنید. بجای تمرکز بیش از حد بر خواندن کتاب های آموزشی زبان انگلیسی، به سراغ منابع واقعی بروید. مانند فیلم، سریال، پادکست، داستان، مجله، و…

مرحله ی plateau

در حین یادگیری هر مهارتی، در مراحل ابتدایی سرعت پیشرفت سریع است. اما پس از مدتی، پیشرفت کندتر می شود. ممکن است شما با وجود تمرین و یادگیری منظم، احساس کنید چرا زبان انگلیسی من پیشرفت نمی کند. اما این حس نادرست است. مغز شما در حال یادگیری است، اگرچه نمی توانید آن را در عمل مشاهده کنید. 

پس از هر مرحله ی plateau یک مرحله ی leap یا جهش یادگیری وجود دارد. بنابراین، شما نباید در حین مرحله plateau ناامید شوید. به تمرین ادامه دهید تا پس از مدتی شاهد جهش باشید. 

 

مطالب زیر نیز مفیدند:

یادگیری سریع زبان: چطور از فارسی به انگلیسی و بالعکس ترجمه نکنم؟
تجربه اسپیکینگ آیلتس اخیر مهرگان در مهر 1402 با نمره عالی 8

 

Leave A Reply