اسپیکینگ : چطور تلفظ در زبان انگلیسی را بهبود ببخشیم؟

واژگان جدید انگلیسی برای آیلتس

تلفظ در زبان انگلیسی

هر زبانی از دسته ای از آواهای خاص خود و قوانین ترکیب این آواها تشکیل شده است. بنابراین طبیعی است کسی که زبان انگلیسی را بعنوان زبان خارجی فرامیگیرد، لهجه نامتعارف داشته باشد. داشتن لهجه امری اجتناب ناپذیر است و در بسیاری از جوامع انگلیسی زبان، این لهجه ها جالب و سرگرم کننده اند. نباید از لهجه خود شرمنده باشیم. اما نکته ای که باید همیشه به آن توجه شود این است که میان لهجه و تلفظ اشتباه تفاوت است. در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی، همچون آیلتس و تافل، شما برای لهجه نمره ای از دست نمی دهید. اما اگر تلفظ اشتباه داشته باشید نمره شما کسر می شود. یکی از بهترین رویکردها اینست که هنگام یادگیری واژگان جدید تلفظ صحیح آن را نیز بیاموزیم. در ادامه راهکارهایی کلی معرفی می کنیم تا شما بتوانید تلفظ در زبان انگلیسی خود را بهبود ببخشید.

 

1. به صدای خود گوش دهید

از آنجایی که در حین صحبت تمرکز ما بر روی برقراری ارتباط است و نه چگونگی تلفظ، بهتر است صدای خود را ضبط کنید و سپس به آن گوش دهید تا مشکلات خود را شناسایی کنید.

2. سرعت خود را پایین بیاورید

بسیاری از زبان آموزان فکر می کنند هرچه سریع تر صحبت کنند بهتر است. تند حرف زدن باعث می شود که خیلی واژه ها را اشتباه تلفظ کنید یا زبانتان گیر کند. صحبت کردن fluent به معنی سریع صحبت کردن نیست. شمرده شمرده صحبت کنید تا بتوانید کلمات را صحیح تر تلفظ کنید.

3. تصور کنید…

بهتر است قبل از تلفظ یک آوای ناآشنا ابتدا چگونگی قرار گیری و حرکت زبان و لب ها را تصور کنید. سپس آن را اجرا کنید. برای این کار می توانید از جدول های آواشناسی کمک بگیرید.

4. تمرین فیزیکی کنید

آواها با استفاده از عضلات و حرکت اعضایی مانند زبان، حلق و تارهای صوتی ایجاد می شوند. مانند یک تمرین برای عضلات بازو، شما نیز باید آوهای ناآشنا را تمرین کنید تا بتوانید مهارت تلفظ آنها را در خود ایجاد کنید.

5. از آینه کمک بگیرید

سعی کنید آواها و واژه های مشکل ساز را در جلوی آینه تلفظ کنید. حرکت زبان و لب ها را به دقت بررسی کنید و با تصویری که از یک native speaker در حین تلفظ همان آواها و واژه ها دیده اید مقایسه کنید.

6. تا می توانید گوش دهید

بهترین روش برای یادگیری بهتر تلفظ، گوش دادن به native speakers است. این کار را از هر طریقی که دوست دارید و میتوانید انجام دهید. حتی اگر دقیقا نمی شنوید چه می گویند.

7. به جایگاه استرس و آهنگ کلام (intonation) توجه کنید

تنها تلفظ آواها مهم نیست، اینکه جایگاه استرس در یک واژه یا حتی جمله کجاست نیز بسیار مهم است. از دیگر مواردی که باید به آن توجه کرد، آهنگ کلام است. این امر شاید بیشترین نقش را در تشخیص لهجه افراد بازی کند. پس هنگام گوش دادن به پادکستها و غیره به آهنگ کلام نیز توجه کنید.

8. آواز بخوانید

یکی از آسان ترین و سرگرم کننده ترین روش ها، یادگیری آهنگهایی است که به زبان انگلیسی خوانده می شوند. می توانید متن آهنگ را با یک جستجو ساده پیدا کنید و همراه خواننده بلند بلند بخوانید. در این روش چون شما نگران ساختن جمله نیستید، بیشتر روی تلفظ تمرکز خواهید کرد. 

 

مطالب زیر نیز مفیدند:

نمونه سوالات بخش 3 اسپیکینگ آیلتس Band 9

توضیحات ETS در مورد سوال یک مهارت speaking در فرمت جدید آزمون

Leave A Reply