نگین، گرافیک، قبرس

نگین، از زبان آموزان سابق درخت جاویدان، تجربه‌ی تحصیل و زندگی در قبرس

سلام به همه دوستان. راجع به پرسشنامه ای که استاد گفتند در رابطه با مهاجرت به قبرس باید بگم که خیلی خیلی موارد زیادی هستند.
هم خوب هم بد که میشه تعریف کرد اما به طور خلاصه میتونم بگم هیچ جای دنیا حتی کشور خودت نمیتونه 100% بهترین یا بدترین باشه.
کلاً زندگی به خود شخص بستگی داره.

تحصیل و مخارج

من 25 سالمه کشور قبرس زندگی میکنم قسمت ترک نشین و از 17 سالگی با خانواده مهاجرت کردم (انتخاب قبرس به خواست خودم نبود و یه جورایی با خواست خانواده اومدم). تا مقطع فوق لیسانس در رشته گرافیک تحصیل کردم و در حال حاضر مشغول به كار مرتبط با رشته ام هستم (هزینه تحصیلم ترمی 1800 دلار بود). برای دوره لیسانس 8 ترم با احتساب  50% بورسیه که شامل همه دانشجویای ایرانی میشه و ملزم نمره دیپلم بالا هست) و برای فوق به ازای هر درس با بورسیه 50%، 600 دلار پرداخت میکردم (مجموعا 6000 دلار برای 10 درس). هزینه زندگی مسلماً خیلی بستگی به خود فرد داره، اما به طور میانگین از ماهی 1000 لیر به بالا برای اجاره خونه مبله که اصولا به طور سالیانه دریافت میشه  و حداقل 1500 لیر برای مخارج زندگی (خوراک، آب، برق و اینترنت و …).

مشکلات

از مشکلات اینجا به کم بودن فرصت شغلی مرتبط با رشته ام، محیط زندگی ساده و بی آلایش (مثل كيش) اینجا، جمعیت خیلی کم که در قبالش تفریحات کمی هم داره میشه اشاره کرد (كه اينها نظرات من هست چون شهر پر جمعيت دوست دارم، ولي پدر مادرم خيلي دوست دارن اين محيط آروم رو). موقعیت اکثریت ایرانیا از لحاظ مالی بیشتر با تکیه بر سرمایه ی قبلی هست (از ایران، كه اين باز به شانس و شغل فرد مربوط هست كه اينجا چقدر موفق باشه).

ایرانیان در قبرس

رفتار مردم قبرس با ایرانیا خوبه، ولی جامعه ایرانی خوبي نداره.
از نظر كوچيك بودن شهر و حرفهايي كه ايرانيها براي هم ميسازند ولي هميشه پر از برنامه ها و جشن هاي ايرانيه و اين كمك ميكنه احساس غربت نشه.
اگر به گذشته برگردم کشور دیگه ای رو انتخاب میکردم.

مدرک مورد نیاز

برای مدرک زبان برای قبرس آیلتس را پیشنهاد میکنم (ولی برای زندگی و پیدا کردن هر شغلی زبان ترکی استانبولی حتما اولین الویت است).
از آنجایی که منبع درآمد اصلی قبرس از توریست هست، دانشجویان رشته هتلداری و توریسم موقعیت شغلی بهتری دارن.
شانس اقامت دائم فقط با خرید خانه، سرمایه گذاری و ازدواج با یک فرد قبرسی امکان پذیر است.

حرف آخر

به طور کل قبرس کشور خیلی آروم و امنی هستش اما جای پیشرفت چشمگیری نداره.
به عنوان یک پل برای رفتن به جاهای بهتر گزینه خوبیه ولی از نظر اقتصادی نسبت به اروپا ثباتی نداره.
در کل مهاجرت کار بسیار سختیه و عادت کردن به روند زندگی جدید ملزم داشتن روحیه بسیار قوی در کنار شرایط مالی خوب هست.

 


مطالب مرتبط:

نیلوفر – ویزای کار اسـترالیا

لادن – تجربه‌ی اقامت در استرالیا

بامداد – اقامت در لندن

Leave A Reply