صدف – دانشجوی ارشد مهندسی صنایع – دانشگاه METU – آنکارا، ترکیه

1. اول از همه اینکه خیلی از بچه‌های که هدف مهاجرت دارند درگیر این موضوع می‌شن که با چه امکانات مالی می‌توانند به کشور مقصد بروند. متاسفانه بعضی از دانشجوهامون که برآورد هزینه‌های کامل نکرده بودند، مجبور شدن که از کشور مقصد برگردند. با معرفی اجمالی در مورد رشته تحصیلی، نام شهر و کشور مقصدتون چه توصیه‌ای در این زمینه به بچه‌های ایران دارید؟
من براى مقطع ارشد رشته مهندسى صنايع اقدام كردم. در حال حاضر در دانشگاه  (Middle East technical university (METU در شهر آنكارا مشغول به تحصيل هستم. براى من دو مورد بسيار مهم بود يكى مخارج تحصيل و زندگى و همچنين دورى از خانواده. دليل انتخابِ تركيه هم همين دو مورد بود چون براى مقطع ارشد خيلى امكان بورس وجود نداشت و مخارج تحصيل و زندگى در تركيه به نسبت ايده آل هست . هم چنين نزديكى به ايران براى من بسيار مهم بود.
2. این روزها، تو اینترنت اطلاعات موثقی در مورد مهاجرت نمی‌تونیم پیدا کنیم. بعضی از بچه‌ها با این دید تصمیم به رفتن می‌گیرند که کشور مقصدشون آرمان شهر هست و هیچ تصویری از مشکلات پیش رو ندارن. اگر بخواهید از خوبی‌ها و بدی‌های کشور مقصدتون به ما بگید و بچه‌های ایران رو راهنمایی کنید، چه مواردی را می‌توانید بهشون گوش زد کنید؟
زندگى در كشورى مثل تركيه نكات مثبت زيادى براى من داشت. هم اينكه چون در يك دانشگاه بين المللى دولتى درس ميخوانم شهريه دانشگاه و بقيه هزينه ها خيلى مناسب هست. زندگى كردن تو اين محيط به نسبت خوبه چون خيلى زود به زندگى تو اين كشور عادت ميكنين از لحاظ فرهنگى هم به ما نزديك هستن. ونزديكى به ايران هم براي من يك حُسن به حساب مياد براى سهولت در رفت و آمد. يكى از نكات منفى زندگى در كشورى مثل تركيه كه انگليسى زبان نيست اينه كه در خارج از محيط دانشگاه ارتباط برقرار كردن سخته چون اكثراً مردمش انگليسى بلد نيستن. و هم چنين يكى از مواردى كه در بيشتر مهاجرت ها ممكنه وجود داشته باشه اينه كه هميشه به چشمِ يك خارجى به آدم نگاه ميكنن و اولويت براشون مردم كشورِ خودشون هست.
3. به نظرتون موقعیت اجتماعی ایرانی‌ها در کشور مقصد چجوری هست؟ در کل رفتار مردم آن کشور با ایرانی‌ها چطور هست؟
مردم تركيه رفتار به نسبت مثبتى به ايرانى ها دارن و براشون احترام قائل هستن ولى به هر حال مردم كشور خودشون را به خارجى ها ترجيح ميدن.
4. اگر بتونید زمان رو به عقب برگردونید، آیا باز هم همین تصمیم را برای رفتن می‌گرفتید یا نه؟
من با توجه به شرايط خودم و وابستگى كه نسبت به خانواده ام دارم همين انتخاب را ميكردم چون اگه در يك كشور دور در اروپا يا امريكا بودم نميتونستم بمونم و شايد بر ميگشتم.
5. خیلی از بچه‌ها تافل امتحان می‌دن و می‌گن کاش آیتلتس امتحان می‌دادیم و یا بر عکس. شما با توجه به شرایط کشور مقصد چه امتحانی را به بچه‌ها پیشنهاد می‌کنید؟
براى كشور تركيه چون سيستم تحصيلىِ نزديك به امريكا دارد تافل ميتونه انتخاب بهترى باشه چون حتى بعضى از دانشگاه هاى تركيه فقط تافل را ميپذيرن ولى در دانشگاه METU هر دو قابل قبول هست.
6. تو کشوری که در حال حاضر ساکن هستید، بچه‌های کدوم رشته شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل بهتر دارند و یا اینکه در کشور مقصد شانس اقامت دائم هست یا نه؟ چون بعضی از بچه‌ها رفتن و دکترا گرفتن و متاسفانه شانسی برای موندن در آن کشور پیدا نکردن. اگر بتونید توضیح کلی در این مورد هم بدید ممنون می‌شیم.
در كشور تركيه اقامت كارى وجود دارد ولى حتماً بايد زبان تركى استانبولى هم بلد باشين. در كل من كشور تركيه را براي مقطع كارشناسى و ارشد پيشنهاد ميكنم كه هم ميتونه پلى براي دكترا به كشورهاى ديگر باشه هم كسانى كه علاقه داشته باشن در كشورى نزديك به ايران با شرايط كمى بهتر زندگى كنن.

Leave A Reply