امیر سینا – ارشد مهندسی مکانیک و صنایع – دانشگاه تورنتو کانادا

Canada تجربه مهاجرت به کانادا

1. اول از همه اینکه خیلی از بچه‌های که هدف مهاجرت دارند درگیر این موضوع می‌شن که با چه امکانات مالی می‌توانند به کشور مقصد بروند. متاسفانه بعضی از دانشجوهامون که برآورد هزینه‌های کامل نکرده بودند، مجبور شدن که از کشور مقصد برگردند. با معرفی اجمالی در مورد رشته تحصیلی، نام شهر و کشور مقصدتون چه توصیه‌ای در این زمینه به بچه‌های ایران دارید؟

مهندسي مكانيك و صنايع، ارشد، دانشگاه تورنتو، تورنتو، كانادا، سال دومكلا رو هوا اپلاي نكنن، بدونن واسه چي بايد اپلاي كنن (علاقه و نياز دنيا) و كجا (“خارج”، زمين تا اسمون اين ور اون ورش با هم فرق داره). رنكينگ دانشگاه رو اولويت قرار ندن. تجربه ارزشمنديه زندگي فردي در كشور ديگه اما ازش رويا نسازن! جايي كه اومدند رو فراموش نكنن، اون ريشه است كه قابل جايگزيني نيست تو اين سن (نميگم لزوما برگردند، ولي بدونن كه اون ريشه است، اگه يادشون بره اين مسئله رو اذيت ميشن!)

 

2. این روزها، تو اینترنت اطلاعات موثقی در مورد مهاجرت نمی‌تونیم پیدا کنیم. بعضی از بچه‌ها با این دید تصمیم به رفتن می‌گیرند که کشور مقصدشون آرمان شهر هست و هیچ تصویری از مشکلات پیش رو ندارن. اگر بخواهید از خوبی‌ها و بدی‌های کشور مقصدتون به ما بگید و بچه‌های ایران رو راهنمایی کنید، چه مواردی را می‌توانید بهشون گوش زد کنید؟

تورنتو: خرج زندگي نسبتا بالا، محيط به شدت چند فرهنگي كه كمك ميكنه شما خودتون رو جزيي از جامعه حس كنيد، جمعيت ايراني زياد، حس غربت كمتر، مهاجر پذير بودن كشور، چيزي به اسم اصالت خيلي معنا نداره اينجا. موقعيت شغلي در رشته هاي كامپيوتري بالا اما در رشته هاي برق و مكانيك نه چندان. دوري از ايران كه عملا فرصت كمتري ميده بهتون واسه سر زدن. نزديكي از لحاظهاي مختلف به امريكا (كلن رفتن به امريكا از كانادا اسونتره از چندين لحاظ). اب و هواي سرد و دلگير در نيمي از سال (پاييز و زمستان هوا سرد، ابري ست و تاريك ميشه زود). فرصت اشنايي با مليتهاي مختلف. فرصت رشد خوب.

تعداد زيادي از ايراني ها تو كار املاك اند اينجا (پول خوبي توشه) ايراني ها هم مثل بقيه مليتها اينجا دارن زندگي ميكنند، خوب و بد دارند، تصور خاصي هم نسبت بهشون نيست.

 

3. اگر بتونید زمان رو به عقب برگردونید، آیا باز هم همین تصمیم را برای رفتن می‌گرفتید یا نه؟

قطعا همين تصميم رو ميگيرم.

 

4. خیلی از بچه‌ها تافل امتحان می‌دن و می‌گن کاش آیتلتس امتحان می‌دادیم و یا بر عکس. شما با توجه به شرایط کشور مقصد چه امتحانی را به بچه‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

فرقي نداره، اگر آيلس قبول ميكنه دانشگاه آيلس بديد چون واسه مهاجرت آيلس ميخوان.

 

5. تو کشوری که در حال حاضر ساکن هستید، بچه‌های کدوم رشته شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل بهتر دارند و یا اینکه در کشور مقصد شانس اقامت دائم هست یا نه؟ چون بعضی از بچه‌ها رفتن و دکترا گرفتن و متاسفانه شانسی برای موندن در آن کشور پیدا نکردن. اگر بتونید توضیح کلی در این مورد هم بدید ممنون می‌شیم.

بين مهندسي ها، كامپيوتر. كلن اقتصاد و پزشكي و فيلدهاي مربوطه رو بورسه اينجا
بعد از فارق التحصيلي ويزاي كار ميگيري اگه كار پيدا كني بعد يه سال ميتوني واسه مهاجرت اقدام كني، و وقتي مهاجر شدی (پي ار كارت گرفتي) بعد ٤ سال ميتوني سيتي زن بشي (پاسپورت كانادا).

Leave A Reply