حسین – سوئد – دکترای فلسفه

1. اول از همه اینکه خیلی از بچه‌های که هدف مهاجرت دارند درگیر این موضوع می‌شن که با چه امکانات مالی می‌توانند به کشور مقصد بروند. متاسفانه بعضی از دانشجوهامون که برآورد هزینه‌های کامل نکرده بودند، مجبور شدن که از کشور مقصد برگردند. با معرفی اجمالی در مورد رشته تحصیلی، نام شهر و کشور مقصدتون چه توصیه‌ای در این زمینه به بچه‌های ایران دارید؟

فلسفه سوئد لوند البته چون به بعضی از کشورهای دیگر سفر کرده و تقریبا خبر دارم از وضعیت آن جا کمی سعی می کنم جامع تر نظر دهم. عموما بین ۸۰۰ تا هزار یورو حداقل به نظر هزینه زندگی می آید در سوئد، البته برای مثال در نروژ این رقم بیشتر است و در سوییس نیز این رقم بیشتر است. بین کشورهای اروپای غربی احتمالا آلمان ارزان تر است کمی. شاید بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو هم می شود زندگی کرد. بیشترین خرج برای اجاره منزل است معمولا اگر خوابگاه بشود گرفت که معمولا در ترم اول خیلی پیدا کردنش سخت است بسیار به نفع دانشجوست وگرنه عموما باید اتاقی در خانه ای مشترک پیدا کند که اگر افراد با هم محترم رفتار کنند ممکن است قیمت های خیلی خوبی هم برای زندگی پیدا شود البته کاملا به شهر بستگی دارد بعضی از شهرها خانه کم و تقاضا بسیار زیاد است که کار مسکن را سخت می کند. در ابتدا باید به یاد داشت که برای چند ماه اول عموما خرج بسیار بالاتر از ماه های بعدی است به دلیل این که ممکن است شخصی تا مدت ها مسکنی پیدا نکند و در ایر بی اند بی (Airbnb) یا هاستل و … سکونت کند که گران تر است. قرار داد اجاره عموما برای یک سال دو ماه رو هم به عنوان پول پیش می گیرند که یعنی سه ماه اجاره رو شخص باید همان اول بدهد. برای بیمه باید اقدام کند و ممکن است از جاهایی که گران هستند خرید کند تا این که بعد از مدتی خرج دستش بیاید لذا ماه های اول خرج بیشتر است.

 

2. این روزها، تو اینترنت اطلاعات موثقی در مورد مهاجرت نمی‌تونیم پیدا کنیم. بعضی از بچه‌ها با این دید تصمیم به رفتن می‌گیرند که کشور مقصدشون آرمان شهر هست و هیچ تصویری از مشکلات پیش رو ندارن. اگر بخواهید از خوبی‌ها و بدی‌های کشور مقصدتون به ما بگید و بچه‌های ایران رو راهنمایی کنید، چه مواردی را می‌توانید بهشون گوش زد کنید؟

ابتدا اصلا تصویر آرمان شهری نداشته باشند که همان طور که در سوال هست کاملا مایوس می شوند. ثانیا وقتی میایند خصوصا اگه هیچ وقت قبل از این به صورت طولانی خارج از کشور و دور از خانواده نرفته اند بدانند که ماه های اول بسیار سخت می گذرد لذا در ماه های اول تصمیم به ماندن و برگشت هر دو غلط است باید کمی درنگ کنند و بعد تصمیم بگیرند.

 

3. به نظرتون موقعیت اجتماعی ایرانی‌ها در کشور مقصد چجوری هست؟ در کل رفتار مردم آن کشور با ایرانی‌ها چطور هست؟

مردم عموما سردترند به هم کار ندارند و …  چیزی که دوستان ممکنه اول فکرش رو نکنند اینه که سخته با شما معامله همانجایی یا اروپایی کنند البته هر چه در سطح اقتصادی و فرهنگی جامعه بالاتر بروید تبعیض به نظر کم تر می شود اما هرچه در قسمت پایین تری قرار بگیرید تبعیض معمولا بیشتر است و رفتار مردمی که در طبقه پایین اجتماعی هستند در خیلی از موارد احتمالا بدتر است. این البته در مورد خیلی کشورها صادق است نه همه. نکته دیگه زبان است هر چه بیشتر زبان بدانید و تسلط داشته باشید پذیرفته تر می شوید. اگه قرار به ماندن دارید حتما زبان آنجا را قبل از آمدن یاد بگیرید عموما سطح آموزش ایران بسیار خوب است فکر نکنید که می آیید و اینجا زبان یاد می گیرید چون اگر توانایی ارتباط بر قرار کردن نداشته باشید افراد با زبان مادری با شما صحبت نمی کنند لذا شما زبان را در جامعه و محیط یاد نمی گیرید اما اگه در سطح قابل قبولی هستید آن وقت زبانتان پیشرفت خواهد کرد.

 

4. اگر بتونید زمان رو به عقب برگردونید، آیا باز هم همین تصمیم را برای رفتن می‌گرفتید یا نه؟

عموما ایرانی ها موقعیت اجتماعی قابل قبولی دارند و خصوصا چون کم تر از جوامع دیگه اجتماع بسته ای دارند این طور نیست که بدنام باشند اما ایران متاسفانه به عنوان یک کشور مورد سوءظن است البته اگه شما با انصاف برای افراد تحصیل کرده توضیح بدهید که شرایط ایران چگونه است معمولا علاقه مندند که بدانند و وقتی رفتار شما را هم ببینند معمولا نسبت به ایران نظرشان مثبت می شود در این چند سال اخیر خصوصا بعد از مذاکرات تصویر ایران بهتر دارد مطرح می شود و چون انتقاد از عربستان جدی تر شده است وضعیت از قبل حتی در مدیا هم بهتر است امیداورم این روند بهتر ادامه پیدا کند در کل اما باید بگم که رفتار کشورهای مختلف می تواند خیلی متفاوت باشد.

 

5. خیلی از بچه‌ها تافل امتحان می‌دن و می‌گن کاش آیتلتس امتحان می‌دادیم و یا بر عکس. شما با توجه به شرایط کشور مقصد چه امتحانی را به بچه‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

بله به دلیل این که تجربه خوبی بدست آوردم به صورت شخصی این کار را می کردم اما کسانی رو می شناسم که اصلا از تصمیمشان راضی نیستند لذا به روحیه افراد کاملا بستگی دارد و به کاری که می کنند.

 

6. تو کشوری که در حال حاضر ساکن هستید، بچه‌های کدوم رشته شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل بهتر دارند و یا اینکه در کشور مقصد شانس اقامت دائم هست یا نه؟ چون بعضی از بچه‌ها رفتن و دکترا گرفتن و متاسفانه شانسی برای موندن در آن کشور پیدا نکردن. اگر بتونید توضیح کلی در این مورد هم بدید ممنون می‌شیم.

به نظر من برای اروپا قطعا آیلتس بهتر از تافل است. بعضی از دانشگاه ها اصلا در صفحه پذیرش از تافل نام نبرده اند البته احتمالا بپذیرند ولی به صورت کلی آیتلس پذیرفته شده تر است.

نمی تونم الان مطمئن در مورد شغل اظهار نظر کنم اما برای بسیاری از کارها شغل پیدا می شود اما ممکن است برای آن باید سفر کنند حتی کشور دیگری بروند که این در اروپا فعلا امری عادی محسوب می شود.

بله امکان اقامت دائم هست عموما با حدود چهار سال کار می توان اقامت دائم گرفت چون دوره دکتری اساسا کار حساب می شود بعضی از کشور ها از جمله سوئد بعد از دکتری فرد اقامت می تواند بگیرد همچنین در آلمان نیز همین طور است البته در آلمان دوره دکتری به صورت پیدا کردن پوزیشن است و اپلای کردن. در صورت اول کار حساب می شود اما در صورت دوم خیر لذا پید کردن پوزیش برای دکتری بهتر است.

Leave A Reply