مهسا – دانشجوی رشته عمران مقطع کارشناسی ارشد – ایالت اورگان امریکا

1. اول از همه اینکه خیلی از بچه‌های که هدف مهاجرت دارند درگیر این موضوع می‌شن که با چه امکانات مالی می‌توانند به کشور مقصد بروند. متاسفانه بعضی از دانشجوهامون که برآورد هزینه‌های کامل نکرده بودند، مجبور شدن که از کشور مقصد برگردند. با معرفی اجمالی در مورد رشته تحصیلی، نام شهر و کشور مقصدتون چه توصیه‌ای در این زمینه به بچه‌های ایران دارید؟

من دانشجوی رشته عمران مقطع کارشناسی ارشد در ایالت اورگان امریکا بودم چند ماهی هست که درسم تموم شه. در مورد هزینه های تحصیل و درس باید بگم که امریکا واقعا یکی از گرون ترین هاست بدون داشتن کمک هزینه مالی از طرف دانشگاه بسیاز پر هزینه است. بخصوص شهرهای بزرگتر پر هزینه تر هستند.

 

2. این روزها، تو اینترنت اطلاعات موثقی در مورد مهاجرت نمی‌تونیم پیدا کنیم. بعضی از بچه‌ها با این دید تصمیم به رفتن می‌گیرند که کشور مقصدشون آرمان شهر هست و هیچ تصویری از مشکلات پیش رو ندارن. اگر بخواهید از خوبی‌ها و بدی‌های کشور مقصدتون به ما بگید و بچه‌های ایران رو راهنمایی کنید، چه مواردی را می‌توانید بهشون گوش زد کنید؟

تقریبا همه ی کسایی که از ایران خارج میشن تصور ارمان شهر و دارن ولی بعدا کاملا تصویر ذهنی شون از کشور جدید عوض میشه. زندگی توی امریکا حتی برای یک دانشجو خیلی راحتتر از ایران هست، اما موضوعاتی مثله سیتیزن نبودن و یا دوری و دلتنگی و تنهایی باعث میشه که هیچ موقع مثل بقیه زندگی راحت و بی درد سری نداشته باشیم و اون شهر و کشور دیگه ارمان شهر نیست.
مهاجرت بار روانی سنگینی روی فرد مهاجر میگذاره و به نظر من فارغ از اینکه کجای جهان زندگی میکنی، دردسر هایی و همراه داره،زندگی خارج از کشور مثله ایران پراسترس هست فقط استرس ها متفاوت ترند.ولی هیچ وقت از بین نمیرن.

 

3. به نظرتون موقعیت اجتماعی ایرانی‌ها در کشور مقصد چجوری هست؟ در کل رفتار مردم آن کشور با ایرانی‌ها چطور هست؟

رفتار اجتماعی با ایرانی ها خیلی متفاوت هست. حتی توی امریکا ایالت به ایالت رفتار ها متفاوت ترند. نمیشه نظر کلی داد چون بسیار متفاوت و بسته به شخصیت ادم ها در کشور مقصد داره.

 

4. اگر بتونید زمان رو به عقب برگردونید، آیا باز هم همین تصمیم را برای رفتن می‌گرفتید یا نه؟

برای این سوال هم می تونم بگم بله تصمیم میگرفتم به رفتن ولی با جمع اوری اطلاعات بیشتر مثلا مثل گرفتن ویزای راحت اقامت دایم شانس پیدا کردن کار و خیلی مسایل دیگه کشور مقصد و انتخاب میکردم.

 

5. خیلی از بچه‌ها تافل امتحان می‌دن و می‌گن کاش آیتلتس امتحان می‌دادیم و یا بر عکس. شما با توجه به شرایط کشور مقصد چه امتحانی را به بچه‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

امریکا هم تافل هم ایلتس قابل قبول هست. به نظرم ایلتس بهتره چون می تونی کشورهای بیشتری و مد نظر قرار بدی.

 

6. تو کشوری که در حال حاضر ساکن هستید، بچه‌های کدوم رشته شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل بهتر دارند و یا اینکه در کشور مقصد شانس اقامت دائم هست یا نه؟ چون بعضی از بچه‌ها رفتن و دکترا گرفتن و متاسفانه شانسی برای موندن در آن کشور پیدا نکردن. اگر بتونید توضیح کلی در این مورد هم بدید ممنون می‌شیم.

بیشتر بچه های ریاضی مهندسی شانس دارن. البته بهترین شغل هارو پزشکیها و یا وکیل ها دارن اما باید در نظر بگیریم که برای یک مهاجر ایرانی در این رشته ها پیدا کردن کار سختتر از پیدا کردن کار برای ریاضی مهندسی هست.و اینکه در آمریکا شانس گرقتن اقامت دائمی هست اما مسیر سخت و طولانی داره. بیشتر بچه هارو تشویق میکنم کشورهایی انتخاب کنن که اقامت گرفتن و رفت و امد به ایران برای خودشون و خانواده هاشون اسون تر باشه. امریکا توی این موضوع از بدترین کشورهاست. اینکه احساس کنی برای مدت طولانی توی اسن کشور زندانی هستی زندگی و خیلی قشنگ نمیکنه. پس چه بهتر که ادم با دید باز تصمیم بگیره و همه جوانب و بسنجه.

Leave A Reply