نکات رایتینگ آیلتس ، IELTS Writing: Task one (قسمت ششم)

نظر شخصی در تسک دوم رایتینگ آیلتس

Tip 6: Cut the fluff

در بخش پنجم نکات رایتینگ آیلتس اشاره کردیم که نباید از بعضی مفاهیم و واژه ها استفاده کرد. این قسمت هم راجع به دسته دیگه ای از مواردیه که باید ازشون پرهیز کنیم. شاید اصطلاح cut the fluff رو شنیده باشید. همونطور که از عنوان این نکته مشخصه قصد داریم راجع به جملات یا phrase هایی صحبت کنیم که در حقیقت تنها فضای نوشته رو پر میکنند و به محتوا چیزی اضافه نمیکنند. کاربرد زیاد این موارد در رایتینگ باعث کسر نمره قابل توجهی میشه!

 

نکات رایتینگ آیلتس : به کاربردن جملات و phraseهای حفظ شده و کلمات fancy چه تاثیری بر بند اسکور شما دارد؟

تو خیلی از کلاس های رایتینگ طوری به شما القا میشه که انگار باید یه سری جمله یا phrase رو حفظ کنید و تا می تونید اونا رو تو رایتینگتون استفاده کنید. و چون این جملات شامل کلمات پیشرفته و به اصطلاح fancy میشه، شما مطمئنا به عنوان یک نویسنده بسیار پیشرفته در زبان انگلیسی شناخته میشید. بنابراین شما منتظرید که با این روش یک بند اسکور خارق العاده کسب کنید! اما باید بدونید که مصحح های آزمون آیلتس ربات نیستند. این جملات حفظی یا کلمات قلمبه معمولا با بقیه متن چه ازلحاظ نگارشی و چه معنایی، هم خوانی ندارند و دست شما واسه مصحح رو میشه. پس تنها تاثیری که خواهند داشت، کسر نمره است!

اصطلاح fluff sentence در رایتینگ اشاره به جملاتی داره که معنای خاصی رو منتقل نمیکنند. چون اونقد کلی اند که در مورد هر چیزی میتونند به کار برن یا اینکه معنایی که تو متن هست رو دوباره بازگو میکنن. بهترین روش برای رایتینگ مفید و مختصر بودنه. در ادامه هفت دلیل ذکر میکنیم که چرا این نوع جملات باعث کسر نمره میشن.

نکات رایتینگ آیلتس : چرا باید از fluff ها پرهیز کرد؟

  1. Junk Input: معمولا چون این جملات و phrase ها حفظ شدن پر از غلط گرامری، یا اشتباه در یک کلمه اند. همچنین نامناسب و غیرمنطقی برای اون متن و مفهوم بنظر میان. مثل جمله زیر:

The general supplying comparisons makes data evidently. :\

 

  1. Misremembering: طبیعیه که تحت فشار و استرس امتحان شما نتونید جملاتی که حفظ کردین رو درست بخاطر بیارید. مثل جمله بالا. اینطوری نوشته شما بی مفهوم میشه. خب فکر میکنید تاثیری خوبی میذاره رو بند اسکورتون؟!

 

  1. Meaninglessness: این جملات اونقدر کلی اند که محتوای تازه ای رو منتقل نمی کنن. همونطور که بالاتر گفتیم، fluff هستند. اگه معنایی رو منتقل نمی کنند پس در انجام تسک رایتینگ هم کمکی نمی کنند. بنابراین، cut the fluff!

.

  1. Untruths: تو بخش قبل گفتیم که نباید واکنش طبیعی خودتون رو تو این تسک رایتینگ بنویسید. این خیلی وقتها باعث میشه جمله شما مصداق نداشته باشه یا untrue باشه. مثلا وقتی مینویسید که ‘Surprisingly, the profit grows…’، آیا واقعا surprising بوده یا فقط دوست داشتین از این قید استفاده کنین؟!! این موارد باعث میشه مصحح متوجه شه که شما خیلی مسلط نیستین.
  1. Dishonesty: یه نکته مرتبط با شماره 4. صادقانه بنویسید. وقتی مینویسین ‘It is crystal clear that…’ یا ‘It can be easily seen from the graph that…’ آیا واقعا clear و easy بوده؟ شاید تعجب کنید اما همه اینها فقط یک پیام به مصحح منتقل میکنه: شما تسلط کافی ندارید.
  1. Disregarded passages: خب پس تا الان متوجه شدید که مصحح متوجه این دست از fluff ها میشه. پس اگر هم اونا رو بدون اشتباه نوشته باشید باز هم با بقیه متنتون سازگاری ندارن. فکر میکنید مصحح نمره شما رو با توجه به این جملات حفظی میده یا متنی که خودتون نوشتین؟!
  1. Incoherence: همینطور که چند بار تکرار کردیم، استفاده زیاد از این fluff ها باعث میشه انسجام و یک دستی نوشته بهم بخوره. دلیلش هم ساده ست. انگار که چند نفر این متن رو نوشتن، نه یک نفر، چون شما از جملات بقیه استفاده کردین. در یکی از نکات رایتینگ آیلتس در مورد Coherence and Cohesion که نقش اساسی در نمره دهی دارند صحبت میکنیم.

 

نتیجه گیری

بنابر موارد گفته شده، شما برای اینکه بتونید یک رایتینگ پخته بنویسید و بدونید هر کلمه و جمله ای رو کجا به کار ببرید، باید متون رسمی زیادی رو بخونید و تمرین نوشتن کنید. با این روش متنی که شما می نویسید هر چقدر هم که خوش ساخت و پیشرفته باشه برای مصحح مشخص خواهد بود که تنها از ذهن و دانش زبانی شما سرچشمه گرفته و نه از یک سری جملات حفظ شده. خوندن مجلات زیر توصیه میشه:

دانلود مجله (Reader’s Digest (March2017

دانلود مجله (New Scientist (March 2017

دانلود مجله New Scientist, December 2017

دانلود مجله (New Scientist (November 2017

 

 

 

——————————————————————

Reference:

Guilfoyle, A. (2017). Practical IELTS strategies 3: IELTS writing task one [Academic module] (2nd ed.). Taiwan: Bookman Books

Leave A Reply