نکات رایتینگ آیلتس ، IELTS Writing: Task one (قسمت بیست و یکم)

نظر شخصی در تسک دوم رایتینگ آیلتس

Tip 16: Approaching a diagram

در قسمت نوزدهم و بیستم به ترتیب راجع به چگونگی توصیف نمودارهای دایره ای و جدول اعداد صحبت کردیم. در این قسمت به سراغ دیاگرام ها می رویم. دیاگرام معمولا فرآیند انجام کاری را نمایش می دهد. در زیر نکاتی را ذکر می کنیم که هنگام توصیف دیاگرام ها در رایتینگ آیلتس باید به یاد داشته باشید.

 

دیاگرام در رایتینگ آیلتس
دیاگرام در رایتینگ آیلتس

چند نکته در مورد توصیف دیاگرام ها در رایتینگ آیلتس

  • از کجا شروع کنیم؟

برای توصیف یک دیاگرام معمولا از یک نقطه توصیف فرآیند را آغاز می کنیم. نقطه شروع بهتر است نقطه شروع فرآیند باشد. اگر فرآیند بصورت مدور و دایره ایست، نقطه ای منطقی را انتخاب می کنیم. و سپس بصورت مرحله به مرحله توصیف را پیش می بریم.

  • از چه زمان فعلی ای باید در توصیف دیاگرام استفاده کنیم؟

برای توصیف فرآیندهایی که در مورد ماشین ها، کارگران و آیتم های مصنوعی هستند بهتر است از وجه مجهول استفاده شود. همچنین، از آنجاییکه این فرآیند همیشه درست است، باید از زمان حال ساده استفاده کنیم. دلیل اینکه در توصیف این گونه فرآیندها در رایتینگ آیلتس استفاده از مجهول ارجحیت دارد این است که برای ما ماشین ها، کارگران و … اهمیتی ندارد، بلکه کاری که آنها انجام می دهند مهم است. پس بهتر است کالاهای تولید شده توسط آنها را در ابتدای جمله قرار دهیم و با استفاده از فعل مجهول جمله را تکمیل کنیم. جملات زیر را برای شروع توصیف یک دیاگرام در نظر بگیرید. کدام بهتر است؟!

The diagram shows how workers produce alumina from bauxite.

The diagram shows how alumina is produced from bauxite.

فقط به یاد داشته باشید برای ایجاد تنوع خوب است در مواردی از جملات معلوم استفاده کنیم. مثلا هنگامی که اسم ماشینی خاص در دیاگرام نمایش داده شده است. در این موارد می توانید جمله معلوم را با نام ماشین آغاز کنید.

  • چطور از sequencers/connectors استفاده کنیم؟

هر مرحله از فرآیند باید با استفاده از قیدها به مرحله بعد مرتبط شود. برای این کار می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

first, then, next, following this step, in the next part,…

فقط بخاطر داشته باشید که moreover, furthermore… برای اضافه کردن ایده جدید هستند و برای توصیف مراحل فرآیند کاربرد ندارند.

همچنین، بهتر است پاراگراف ها را بصورت منطقی از هم جدا کنید. مثلا پاراگراف اول برای توصیف مرحله اول. پاراگراف دوم برای مراحل دوم و سوم. و پاراگراف سوم برای مرحله چهارم و غیره.

  • چطور یک توصیف کلی یا overview بنویسیم؟

از آنجاییکه دیاگرام ها یک تغییر را نمایش نمی دهند، نوشتن overview کار آسانی نیست. با این وجود band descriptors آیلتس مشخص کرده است که وجود یک overview مناسب در این بخش از رایتینگ آیلتس ، الزامیست. برای اینکه در نوشتن overview دچار اشتباه، بی معنایی یا تکرار نشوید از تکنیک های زیر استفاده کنید.

  1. می توانید از مراحل شروع کنید:
    In general, there are three stages. Firstly, ….
  2.  می توانید از نیروها و مواردی که در فرآیند دخیل هستند استفاده کنید.
    In general, the process involves…
  3.  می توانید از بخش ها یا لوازم مورد استفاده در فرآیند شروع کنید.
    In general, the process is/involves/utilize/consists of …

با توجه به نوع فرآیند دیاگرام و توانایی های خودتان می توانید از هر یک از روش های بالا برای نوشتن یک overview مناسب استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که در overview نباید وارد جزئیات شوید و از کاربرد کلمات خیلی تکنیکی و فنی خود داری کنید. همچنین، overview نباید آنقدر کامل فرآیند را توصیف کند که در پاراگراف جزئیات مجبور به تکرار شویم. و آخرین نکته اینکه، مراحل یا لوازم و… را تنها فهرست نکنید. بنویسید که چطور این مراحل بهم مرتبط اند و با هم کار می کنند.

  • آیا می توانیم از دانش خودمان در هنگام توصیف دیاگرام در رایتینگ آیلتس استفاده کنیم؟

فرآیندهای دیاگرام ها اغلب مواردی هستند که ما با آنها آشنایی داریم. برای توصیف آنها می توانید از دانش خود استفاده کنید اما باید مشخص کنید که این نکته در دیاگرام ذکر نشده و از دانش یا حدسیات شماست. برای مثال از افعال مدال could, may, might استفاده کنید. یا با استفاده از قید هایی مانند clearly, probably, possibly مشخص کنید که این نظر خودتان است. اما هنگام اضافه کردن حقایق و دانش از خودتان به نکات زیر دقت کنید:

  1. حقیقتی که قصد بیانش را دارید به خوبی بلد باشید.
  2. مطمئن باشید که ذکر این حقیقت مناسب متن است و بی ربط نیست.
  3. واژگانی که برای توصیف این حقیقت لازم دارید را بلد باشید.
  4. گرامر مناسب برای توصیف این حقیقت را بدانید.
  5. از کلمه because of دوری کنید. (نکات 5 و 7 را بخوانید)

 

در قسمت بعدی نکات رایتینگ آیلتس در مورد توصیف نقشه ها صحبت خواهیم کرد.

 

Leave A Reply