تفاوت بین آزمون TOLIMO و (MSRT (MCHE

تولیمو TOLIMO یا MSRT؟
تفاوت بین آزمون TOLIMO و (MSRT (MCHE
داوطلبان آزمون های TOLIMO و (MSRT (MCHE را اغلب دانشجویان و داوطلبان دکترا و افرادی که نیاز به ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی به مراکز دولتی داخلی دارند تشکیل میدهد. میتوان گفت منابع این آزمون ها یکسان است و تفاوت در ساختار و نوع برگزاری آزمون است. تفاوت دیگر در سازمان برگزار کننده‌ی آن‌ها است، که برگزار کننده‌ی آزمون تولیمو سازمان سنجش و برگزار کننده‌ی آزمون MSRT وزارت علوم میباشد. در زیر به مقایسه‌ی این دو آزمون میپردازیم:

 

ساختار آزمون
MSRT
آزمون MSRT در واقع همان MCHE است که توسط  وزارت علوم نام آن تغییر پیدا کرده است. اما تفاوتی در آزمون ایجاد نشده است و کلیه سرفصل ها مانند قبل در قالب چهار مهارت شنیداری، درک مطلب، لغت و ساختار مورد آزمایش قرار می گیرد. مدرک این آزمون تنها در داخل کشور اعتبار دارد. این آزمون از سه قسمت تشکیل شده است:
بخش مهارت شنیداری (Listening Comprehension) شامل ۳۰ سوال شنیداری در ۱۵ دقیقه
گرامر و ساختار (Structure and Written Expression) شامل ۳۰ تست در ۲۰ دقیقه
مهارت درک مطلب (reading comprehension) شامل ۴۰ تست در ۴۰ دقیقه
این آزمون بر خلاف تولیمو فاقد بخش Writing میباشد.
TOLIMO
آزمون تولیمو یا TOLIMO توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراحی و اجرا می شود. در جلسه آزمون به هر یک از داوطلبان زبان انگلیسی پیشرفته (TOLIMO) دو دفترچه سوال داده می شود که یک دفترچه تشریحی (دفترچه شماره ۱) و دفترچه دیگر تستی(دفترچه شماره ۲) خواهد بود. داوطلبان باید پاسخ سوال تشریحی را در همان دفترچه و پاسخ سوالات تستی را در پاسخنامه پاسخ بدهند.
– دفترچه شماره ۱:
یک سوال تشرحی نوشتاری (Writing) که داوطلب ۳۰ دقیقه فرصت دارد پاسخ را در همان دفترچه سوال بنویسد.
– دفترچه شماره ۲:
حاوی ۱۴۰ سوال تستی شامل ساختار و نوشتار زبانی (Structure and written expression)، خواندن و درک مطلب (Reading comprehension) و درک مطلب شفاهی یا شنیداری (Listening comprehension) می باشد که داوطلبان باید طبق زمان بندی زیر به این سوالات پاسخ بدهند:
– ساختار و نوشتار زبانی (۴۰ سوال و مدت پاسخگویی ۳۰ دقیقه)
– خواندن و درک مطلب (۵۰ سوال و مدت پاسخگویی ۵۵ دقیقه)
– درک مطلب شفاهی (۵۰ سوال و مدت پاسخگویی ۳۵ دقیقه)

 

منابع آزمون
همانطور که گفتیم منابع هر دو آزمون تا حد زیادی یکسان است. برای آمادگی شرکت در این آزمون باید روی لغات، گرامر و ساختار تمرکز کنید. لغات آزمون MSRT چندان سخت نیست و با مطالعه کتاب هاب ۵۰۴ و کلمه های ضروری تافل (کتاب Essential Words for the TOEFL) می توانید تا حد زیادی از نظر لغات خود را برای این آزمون آماده کنید. برای مهارت گرامر نیز شما باید کتاب های مرجعی مانند گرامر تافل کاغذی لانگمن (  Longman Preparation Course for the TOEFL Test – PBT) و کتاب “گرامر زبان انگلیسی” انتشارات پوران پژوهش را مطالعه کنید. برای بخش درک مطلب شما نیاز به تمرین و تکرار زیاد دارید که می توانید با مطالعه نمونه سوال های سالهای گذشته و کتاب “لغات و درک مطلب” انتشارات پوران پژوهش، خود را به سطح آمادگی مطلوب برسانید. برای مهارت شنیداری هم کتاب TOEFL Test Preparation Kit (که در بازار با عنوان تافل کیت میشناسند) توصیه میشود. 

 

نمره دهی و تاریخ اعلام نتایج
TOLIMO
نتایج آزمون TOLIMO معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ روز پس از آزمون آماده می شود و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر می شود و ضمنا همزمان با اعلام نتیجه از طریق سایت، نسخه ای از کارنامه به اداره پست تحویل می شود تا به نشانی اعلام شده در پروفایل داوطلبان ارسال شود.
 نمره هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره کل منظور می شود. دامنه نمره کل از ۳۱۰ تا ۶۷۷است. نمره بالاتر از ۶۰۰ عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ خوب، بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ متوسط و کمتر از ۴۷۹ضعیف تلقی می شود. لازم به ذکر است که بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین ۱ الی ۶ می باشد که در کنار نمره کل در کارنامه درج می شود.
MSRT
آزمون زبان MSRT تقریبا هر ماه توسط وزارت علوم برگزار می گردد و نتایج آن معمولا ۳ تا ۴ روز بعد از طریق وب سایت این آزمون اعلام می گردد. داوطلبین می توانند کارنامه خود را از طریق وب سایت دریافت کنند یا با مراجعه به سازمان دانشجویان خارج از کشور آن را دریافت کنند.
نمره قبولی در آزمون ۵۰ به بالااست که البته در مواردی بسته به دانشگاه مورد نظر متغیر است و از ۴۵ تا ۷۵ تغییر می کند.

 

ثبت نام
ثبت نام آزمون زبان تولیمو TOLIMO  هزینه ثبت نام: 55 هزار تومان
ثبت نام آزمون زبان MSRT  هزینه ثبت نام: 60 هزار تومان

Leave A Reply