کدام آزمون زبان برای شما مناسب است؟ معرفی آزمون های زبان انگلیسی

آزمون های زبان انگلیسی

کدام آزمون زبان انگلیسی را شرکت کنیم؟

اگر در پی مهاجرت به خارج از کشور هستید و یا بدنبال دانشگاهی مناسب برای ادامه تحصیل می گردید، بدون شک نیازمند مدرک زبان هستید. اینکه کدام آزمون زبان انگلیسی مناسب شماست بستگی به عوامل مختلفی دارد. عواملی چون کشور یا دانشگاه مقصد، رشته تحصیلی شما، حتی سطح زبانتان و میزانی که باید برای آزمون هزینه کنید. وجود این عوامل و تنوع آزمون های زبان انگلیسی ما را دچار سردرگمی میکند.

در نوشته پیش رو، مهم ترین آزمون های زبان انگلیسی به تفکیک معرفی میشوند. امیدواریم پس از خواندن این مقاله بتوانید آزمون زبان مناسب خود را انتخاب کنید.

 

معرفی آزمون های زبان انگلیسی

آزمون آیلتس IELTS

آزمون های زبان انگلیسی IELTS
آزمون های زبان انگلیسی IELTS

آزمون آیلتس، که در دو نوع جنرال و آکادمیک، ارائه می شود، مورد قبول تمامی کشورهای انگلیسی زبان و تعداد زیادی از دانشگاه ها و مراکز دیگر کشورهاست. در این آزمون شما برای چهار مهارت زبانی، یعنی speaking, listening, writing و reading، مورد ارزشیابی قرار می گیرید. برای توضیحات کامل راجع به تفاوت دو نوع جنرال و آکادمیک و ساختار و شیوه نمره دهی این آزمون زبان به لینک زیر بروید.

آزمون آیلتس (IELTS (The International English Language Testing System

 

آزمون تافل TOEFL

آزمون های زبان انگلیسی TOEFL
آزمون های زبان انگلیسی TOEFL

آزمون تافل برای مقاصد آکادمیک ارائه میشود و بصورت اینترنتی برگزار میشود. مدرک تافل برای درخواست پذیرش در بسیاری از کالج ها و دانشگاه های سراسر دنیا مورد نیاز است. این آزمون زبان نیز مانند آیلتس، شما را در چهار مهارت می سنجد. اینکه دقیقا چه نمره ای برای شما کافی است به دانشگاه مقصد بستگی دارد. برای توضیحات بیشتر درباره ساختار آزمون و شیوه نمره دهی به لینک زیر مراجعه کنید.

آزمون تافل (TOEFL (Test of English as a Foreign Language

 

آزمون PTE

آزمون های زبان انگلیسی PTE
آزمون های زبان انگلیسی PTE

آزمون Pearson Test of English یا PTE مدتی است که بعنوان جایگزینی ساده تر برای آیلتس یا تافل، محبوبیت کسب کرده است. این آزمون سه نوع دارد: Academic, General و Young Learners. آزمون آکادمیک مورد قبول بسیاری از دانشگاه ها در سراسر دنیاست، بویژه کشورهایی چون امریکا، استرالیا و انگلستان. این آزمون نیز مانند آیلتس و تافل، در چهار مهارت برگزار میشود. تنها مدرک PTE General است که تاریخ انقضا ندارد. اما مدرک آکادمیک آن، مانند تافل و آیلتس، اعتباری دو ساله دارد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ساختار آزمون و چگونگی شرکت در آن به لینک زیر مراجعه کنید.

 

آزمون Pearson Test of English) PTE)

 

آزمون های Cambridge

آزمون های زبان انگلیسی FCE, CAE, CPE
آزمون های زبان انگلیسی FCE, CAE, CPE

سازمان Cambridge English Language Assessment برگزار کننده آزمونهای زبان انگلیسی در سطوح متفاوت است. مدارک آزمون های کمبریج در بریتانیا بسیار محبوب است. با این حال، در بسیاری از دانشگاه ها و سازمان های دیگر کشورها نیز مورد قبول است. نکته مثبت در رابطه با این آزمون ها این است که برخلاف تافل و آیلتس، تاریخ انقضا ندارند. سه آزمون زیر در سطوح مختلف زبانی برگزار میشود:

آزمون FCE یا First Certificate in English

این آزمون مناسب سطوح زبانی intermediate یا upper-intermediate است. سطح این آزمون تقریبا معادل است با آیلتس 5.5-6.5. نمره دهی این آزمون از A تا C است.

آزمون CAE یا Certificate in Advanced English

این آزمون مناسب سطوح بالاتری از زبان انگلیسی است، یعنی سطوح advanced یا proficiency. این آزمون را میتوان معادل آیلتس 6.5 تا 8 دانست. گواهی این آزمون برای بسیاری از دانشگاه های بریتانیا مورد نیاز است.

آزمون CPE یا Certificate of Proficiency in English

این آزمون در بالاترین سطح زبان یعنی Proficiency برگزار می شود که بسیار بالاتر از سطح تافل است. و معادل آیلتس 8  به بالاست.

این آزمون ها پنج بخش را شامل می شوند. بجز چهار مهارت speaking, listening, writing و reading مهارت use of English را نیز میسنجند.

 

آزمون TOEIC

آزمون های زبان انگلیسی toeic
آزمون های زبان انگلیسی toeic

آزمون TOEIC یا Test of English for International Communication در چهار مهارت برگزار میشود و سطح زبان شما را برای محیط کار می سنجد. این آزمون در بیش از 160 کشور دنیا و سازمان های مختلف مورد قبول است. داشتن این گواهی برای رزومه کاری شما یک نکته مثبت تلقی خواهد شد. نمره مهارت های ریدینگ و لیسنینگ که هر یک شامل 100 سوال است از 990 داده می شود. مهارت های اسپیکینگ و رایتینگ نیز هر کدام از 200 محاسبه می شوند و نمره کل آنها از 400 است.

آزمون OET

آزمون های زبان انگلیسی OET
آزمون های زبان انگلیسی OET

اگر مایل به فعالیت در زمینه های پزشکی و مرتبط با آن هستید، این آزمون مناسب شما است. آزمون OET یا Occupational English Test در چهار مهارت زبانی برگزار می شود. نمره این آزمون از A  تا E داده می شود. گواهی این آزمون در کشورهای بسیاری از جمله بریتانیا، ایرلند، استرالیا و نیوزلند مورد قبول است. برای آگاهی یافتن از چگونگی بخش های مختلف آزمون، ثبت نام آن و آمادگی لازم جهت شرکت در آزمون به لینک های زیر مراجعه کنید:

آزمون OET

نحوه‌ی برگزاری آزمون OET

نحوه‌ی تصحیح و نمره دهی آزمون OET

مراکز پذیرای مدرک OET

نحوه ی ثبت نام آزمون OET

 

آزمون BEC

آزمون های زبان انگلیسی BEC
آزمون های زبان انگلیسی BEC

یکی از آزمون های زبان انگلیسی که به مقاصد تجاری اختصاص یافته است آزمون Business English Certificates یا همان BEC است. این آزمون در سه سطح Preliminary، Vantage و Higher برگزار می شود. نوع preliminary آن برای سطح intermediate، نوع Vantage برای سطح upper intermediate و higher برای سطح advanced است. این آزمون نیز شامل چهار مهارت زبانی می شود. دو سطح برای پاس شدن این امتحان وجود دارد: Pass with Merit و Pass. این آزمون بویژه برای فعالان در رشته MBA بسیار کاربرد دارد.

 

آزمون MSRT

آزمون MSRT توسط وزرات علوم برگزار می شود و مورد قبول بسیاری از دانشگاه های داخل کشور است. مدرک این آزمون بویژه برای دانشجویان دکترای تخصصی و داوطلبان دکتری کاربرد دارد. این آزمون شامل سه بخش است: لیسنینگ، گرامر و ریدینگ. آزمون MSRT سالی ده بار در بسیاری از شهرهای ایران برگزار می شود. نمره این آزمون از 100 محاسبه می شود. حداقل نمره لازم به دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. برای اطلاعات بیشتر درباره این آزمون به لینک زیر مراجعه کنید.

تفاوت بین آزمون TOLIMO و (MSRT (MCHE

 

آزمون TOLIMO

این آزمون نیز مانند MSRT برای داوطلبان و دانشجویان دکترای تخصصی مناسب است. این آزمون توسط سازمان سنجش برگزار می شود و شامل چهار بخش است. بخش رایتینگ، بخش ساختار و نوشتار زبانی، ریدینگ، و لیسنینگ. نمره دهی این آزمون بین 310 تا 677 است. برای اطلاعات بیشتر درباره این آزمون به لینک زیر مراجعه کنید:

تفاوت بین آزمون TOLIMO و (MSRT (MCHE

 

آزمون UTEPT

آزمون زبان دانشگاه تهران یا UTEPT مخصوص دانشجویان دکتری برگزار می شود. این آزمون شامل سه بخش لغات، گرامر و درک مطلب است. نمره دهی این آزمون از 100 است. در بسیاری از رشته ها و دانشگاه ها حداقل نمره 60 مورد نیاز است. مدت این آزمون نیز 100 دقیقه است. به دلیل نداشتن بخش لیسنینگ و رایتینگ، این آزمون نسبت به MSRT و TOLIMO آسان تر است.

 

Leave A Reply